Ikääntyvien kokemuksia keskusteluavun merkityksestä mielenterveyspalveluissa
Mattila, Janika (2024)
Mattila, Janika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110227240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110227240
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ikääntyvien kokemuksia keskusteluavusta. Kokemusten kautta kerätyn tiedon pohjalta opinnäytetyön tavoite oli tuoda esiin keskusteluavun tuomat hyödyt sekä mahdolliset kehittämiskohteet ikääntyvien mielenterveyspalveluissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla Oulun yliopistollisen sairaalan vanhuspsykiatrian yksikössä avohoidossa olevia potilaita ja tutkimusaineisto pohjautui viiteen tutkimukseen osallistuvan haastatteluun. Haastattelut äänitettiin tutkimukseen osallistuvan suostumuksella. Monipuolisemman ymmärryksen saamiseksi aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulos oli, että ikääntyneen kokemukset keskusteluavusta ovat positiivisia ja he kokivat siitä olevan hyötyä. Ainoa useamman kerran esiin tullut kehityskohde oli, että keskusteluapua tarjoava ammattilainen pysyisi samana. Tämä kehityskohde on kuitenkin taustaltaan niin monitekijäinen, ettei siihen palveluntarjoaja pysty aina vaikuttamaan. Tutkimuksen johtopäätös oli, että ikääntyvien keskusteluapu on tärkeä osa kokonaisvaltaista hoitoa ja antaa ikääntyville uusia voimavaroja ja näkökulmia arkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla Oulun yliopistollisen sairaalan vanhuspsykiatrian yksikössä avohoidossa olevia potilaita ja tutkimusaineisto pohjautui viiteen tutkimukseen osallistuvan haastatteluun. Haastattelut äänitettiin tutkimukseen osallistuvan suostumuksella. Monipuolisemman ymmärryksen saamiseksi aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tulos oli, että ikääntyneen kokemukset keskusteluavusta ovat positiivisia ja he kokivat siitä olevan hyötyä. Ainoa useamman kerran esiin tullut kehityskohde oli, että keskusteluapua tarjoava ammattilainen pysyisi samana. Tämä kehityskohde on kuitenkin taustaltaan niin monitekijäinen, ettei siihen palveluntarjoaja pysty aina vaikuttamaan. Tutkimuksen johtopäätös oli, että ikääntyvien keskusteluapu on tärkeä osa kokonaisvaltaista hoitoa ja antaa ikääntyville uusia voimavaroja ja näkökulmia arkeen.
