Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakasdatan hyödyntäminen ohjelmistoasiakkaiden asiakassuhteiden hallinnassa

Vaak, Aleks (2024)

 
Avaa tiedosto
Vaak_Aleks.pdf (1.278Mt)
Lataukset: 


Vaak, Aleks
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427334
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena on esittää toimeksiantajayritykselle ratkaisukokonaisuus, jonka avulla asiakasdataa saadaan hyödynnettyä proaktiivisen asiakkuudenhallinnan kehittämiseksi. Tavoiteltu ratkaisukokonaisuus sisältää ehdotuksen tarvittavasta datasta sekä ratkaisuista tai työkaluista, joiden avulla proaktiivista asiakkuudenhoitoa voidaan kehittää. Lisäksi ratkaisukokonaisuus sisältää kuvauksen prosessista, jonka avulla ehdotettu data saadaan integroitua osaksi esitettyä työkalua.

Insinöörityön ratkaisu on muodostettu kolmessa vaiheessa. Nykytilan analyysin avulla on kartoitettu toimeksiantajan tavoitteet ja erityispiirteet datan hyödyntämisessä osana asiakkuudenhallintaa. Kirjallisuustutkimuksen avulla on muodostettu työn teoreettinen viitekehys, jonka avulla on tunnistettu toimeksiantajayrityksen toimintaympäristö sekä eri tavoitteiden kannalta olennaisimmat mittarit. Lisäksi teoreettisen viitekehyksen avulla on määritelty keinot mittareiden valitsemiseksi sekä hiljaisen tiedon havaitsemiseksi. Datan nykytilan analyysissa on tarkasteltu toimeksiantajan eri järjestelmiä, saatavilla olevaa tietoa sekä datan laatua ja järjestelmien välistä integroitavuutta. Datan nykytilan analyysi keskittyy erityisesti teoreettisessa viitekehyksessä esitettyihin mittareihin.

Edellä mainittujen vaiheiden perusteella on muodostettu tämän insinöörityön ratkaisu, jonka tarkoituksenmukaisuus ja toteutuskelpoisuus on validoitu toimeksiantajan haastattelujen avulla. Työn lopputuotoksena on muodostettu ehdotus tarvittavasta datasta, mittareista sekä mittarikokonaisuuksista, jotka yhdessä muodostavat keskitetyn asiakasdatan seuranta- ja analyysityökalun. Ehdotettu työkalu yhdistää toimeksiantajan eri järjestelmien datan erilaisiin mittareihin ja mittarikokonaisuuksiin, joiden avulla voidaan proaktiivisesti reagoida toimeksiantajan tavoitteiden mukaisiin tekijöihin asiakasraja-pinnassa. Lisäksi on esitetty kuvaus prosessista, jonka avulla toimeksiantaja voi integroida eri järjestelmien datan yhteen ja rakentaa esitetyn työkalun. Prosessikuvauksen pohjalta toimeksiantaja voi laatia projektisuunnitelman työkalun rakentamiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste