Identiteetin hallinnoinnin sekä ylläpidon hyödyt ja ongelmat yrityksessä
Pere, Veeti (2024)
Pere, Veeti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110427336
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan, miten identiteetin hallintaa ja ylläpitoa voidaan hallita Identity Governance and Administration (IGA) ja IT Service Management (ITSM) -työkaluilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käymme läpi Identity Governance and Administration sekä IT Service Management perusteita. Lisäksi tarkastellaan identiteettien hallinnan ja ylläpidon alkutilannetta yrityksessä ilman näitä työkaluja.
Käymme läpi IGAn testi ympäristön ongelmia ennen tuotantoon siirtymistä IGAn käyttöönotonjälkeen tulleita ongelmia. Käsittelemme myös sitä, miten ongelmat eivät tulleet testiympöristössä ilmi ennen tuotantoon siirtymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käymme myös läpi hyödyt mitä työkalut tuovat yritykseen. Käymme läpi suurimmat hyödyt sekä ongelmat mitä nämä työkalut ratkaisevat
Opinnäytetyön tuloksena saadaan selvä käsitys ongelmista, joita näiden työkalujen implementaatio tuo yritykseen sekä käsitys hyödyistä, joita Identity Governance and Administration (IGA) ja IT Service Management (ITSM) tuovat yritykseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käymme läpi Identity Governance and Administration sekä IT Service Management perusteita. Lisäksi tarkastellaan identiteettien hallinnan ja ylläpidon alkutilannetta yrityksessä ilman näitä työkaluja.
Käymme läpi IGAn testi ympäristön ongelmia ennen tuotantoon siirtymistä IGAn käyttöönotonjälkeen tulleita ongelmia. Käsittelemme myös sitä, miten ongelmat eivät tulleet testiympöristössä ilmi ennen tuotantoon siirtymistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käymme myös läpi hyödyt mitä työkalut tuovat yritykseen. Käymme läpi suurimmat hyödyt sekä ongelmat mitä nämä työkalut ratkaisevat
Opinnäytetyön tuloksena saadaan selvä käsitys ongelmista, joita näiden työkalujen implementaatio tuo yritykseen sekä käsitys hyödyistä, joita Identity Governance and Administration (IGA) ja IT Service Management (ITSM) tuovat yritykseen.