Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia sairaan lapsen ja vanhempien kohtaamisesta hoitotyön harjoittelussa
Aho, Anette; Ruuska, Eetu (2024)
Aho, Anette
Ruuska, Eetu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527379
Tiivistelmä
Aikaisempien tutkimusten mukaan lapsipotilaan kohtaaminen koetaan hoitotyön opiskelijoiden mielestä pelottavana ja haastavana. Lapsen ikä, kehitystaso ja ominaisuudet tuovat eroja kohtaamiseen eri lasten välille. Lapsilla ilmenee usein myös pelkoa ja jännitystä hoitotilanteita kohtaan, joka vaikuttaa vuorovaikutukseen. Perhekeskeisyys on tärkeä osa lasten hoitotyötä. Lapsen sairastuminen vaikuttaa aina koko perheeseen. Lapsipotilaan oikeanlainen kohtaaminen on tärkeää lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen vuoksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opiskelijoiden kokemuksia valmiuksistaan kohdata sairas lapsipotilas ja lapsen vanhemmat lasten hoitotyön harjoittelussa sekä selvittää miten opiskelijoiden valmiuksia voidaan kehittää. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista ja kuvailevaa tietoa opiskelijoiden valmiuksista kohdata sairas lapsipotilas ja vanhemmat, jota voidaan hyödyntää lastenhoitotyön opetuksen kehittämisessä ja opiskelijaohjauksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui erään korkeakoulun hoitotyönopiskelijat. Haastatteluaineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoilla olevan erilaisia valmiuksia ja haasteita. Yleinen vuorovaikutus lapsipotilaan kanssa koettiin helppona. Suurimpina haasteina nousivat esiin lapsen haastavan tunnetilan kohtaaminen, lapsen ikä- ja kehitystason arviointi sekä vanhemman kohtaaminen ja vanhemman luottamuksen saavuttaminen opiskelijana. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat osasivat lapsen ikätason huomioinnin teoriassa, mutta käytännössä ilmeni kuitenkin haasteita.
Tutkimus antoi kattavasti tietoa kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä lapsen ja opiskelijan sekä vanhemman ja opiskelijan välillä. Tulosten perusteella on mahdollista kehittää opiskelijoiden osaamista lapsipotilaan ja vanhempien kohtaamisessa. Tuloksissa nousi esille erilaisia kehitysideoita opetukseen sekä opiskelijoiden tuen ja ohjauksen tarpeeseen liittyen. Jatkossa olisi tarpeellista tehdä tutkimusta vanhempien ja lasten näkökulmasta kohtaamiseen liittyen. Tällä tavoin voidaan selvittää vanhempien ja lasten toiveita kohdatuksi tulemisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata opiskelijoiden kokemuksia valmiuksistaan kohdata sairas lapsipotilas ja lapsen vanhemmat lasten hoitotyön harjoittelussa sekä selvittää miten opiskelijoiden valmiuksia voidaan kehittää. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista ja kuvailevaa tietoa opiskelijoiden valmiuksista kohdata sairas lapsipotilas ja vanhemmat, jota voidaan hyödyntää lastenhoitotyön opetuksen kehittämisessä ja opiskelijaohjauksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastateltaviksi valikoitui erään korkeakoulun hoitotyönopiskelijat. Haastatteluaineisto litteroitiin, jonka jälkeen se analysoitiin induktiivista sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat opiskelijoilla olevan erilaisia valmiuksia ja haasteita. Yleinen vuorovaikutus lapsipotilaan kanssa koettiin helppona. Suurimpina haasteina nousivat esiin lapsen haastavan tunnetilan kohtaaminen, lapsen ikä- ja kehitystason arviointi sekä vanhemman kohtaaminen ja vanhemman luottamuksen saavuttaminen opiskelijana. Tutkimustulosten perusteella opiskelijat osasivat lapsen ikätason huomioinnin teoriassa, mutta käytännössä ilmeni kuitenkin haasteita.
Tutkimus antoi kattavasti tietoa kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen vaikuttavista tekijöistä lapsen ja opiskelijan sekä vanhemman ja opiskelijan välillä. Tulosten perusteella on mahdollista kehittää opiskelijoiden osaamista lapsipotilaan ja vanhempien kohtaamisessa. Tuloksissa nousi esille erilaisia kehitysideoita opetukseen sekä opiskelijoiden tuen ja ohjauksen tarpeeseen liittyen. Jatkossa olisi tarpeellista tehdä tutkimusta vanhempien ja lasten näkökulmasta kohtaamiseen liittyen. Tällä tavoin voidaan selvittää vanhempien ja lasten toiveita kohdatuksi tulemisesta.