Outlet-myymälän uusi ilme ja modulaarinen myymäläkaluste Innoluxille
Tolmunen, Miia Suvi (2015)
Tolmunen, Miia Suvi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502011793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502011793
Tiivistelmä
Tämän lopputyön aihe kuuluu muotoilun ja sisustussuunnittelun alaan. Työssä muotoillaan teollisesti valmistettava, modulaarinen myymäläkaluste joko valmiista komponenteista tai alusta lähtien. Työn päämääränä on määritellä Innoluxin brändin perusteella yrityksen tyyliin sopiva outlet-myymälän sisustus ja samaa linjaa jatkava, modulaarinen näyttelykaluste, jota voidaan tarjota edullisesti jälleenmyyjille Innolux-tuotteiden esillepanoon.
Tehtävää lähestyttiin konseptoinnin näkökulmasta: lähdetään liikkeelle ongelmasta, jota sitten ryhdytään tutkimaan. Tulokset analysoidaan ja niiden perusteella ryhdytään suunnittelemaan erilaisia vaihtoehtoja toteutukselle. Suunnitelmat esitellään ja arvioidaan ja palautteen perusteella tehdään jatkokehitystä.
Tutustuin Innoluxiin brändinä minulle annetun Innolux-markkinointimateriaalin ja omien havainnointieni perusteella. Kävin myös keskusteluja yrityksen edustajien kanssa. Näiden perusteella määrittelin seuraavien sanojen kuvastavan brändin ydintä: raikas, rauhallinen, kodikas skandinaavinen, ilmava, luotettava. Innoluxin maailma on skandinaavisen ajaton. Tuotteet sopivat lähes ympäristöön kuin ympäristöön tukemaan sisustusta sekä luomaan hyvää valoa ja tunnelmaa.
Suunnittelemani myymäläkaluste on suunniteltu siten, että se kuvastaa yritystä: se on ilmeeltään raikas, yksinkertainen, viestii design-ajattelusta, skandinaavisuudesta ja laadusta. Se on laadukkaista materiaaleista Suomessa valmistettu, kestävä, helppo koota ja mukautuu modulaarisuutensa ansiosta moneen eri käyttötarkoitukseen ja tilaan.
Outlet-myymälää raikastettiin ja sinne tehtiin runsaasti yhtenäistä seinäpintaa, jota vasten vaaleat valaisimet nousevat esille aivan eri tavalla. Myymälän yleisilme siistittiin, varasto piilotettiin verhojen taakse ja myymälästä tuli paremmin sesonkituotteiden esittelylle sopiva. Outletin aukioloaikoja tahdottiin lisätä, joten sinne sijoitettiin myös työpiste, jossa myymälän hoitaja voi tehdä muita askareita hiljaisena aikana.
Tehtävää lähestyttiin konseptoinnin näkökulmasta: lähdetään liikkeelle ongelmasta, jota sitten ryhdytään tutkimaan. Tulokset analysoidaan ja niiden perusteella ryhdytään suunnittelemaan erilaisia vaihtoehtoja toteutukselle. Suunnitelmat esitellään ja arvioidaan ja palautteen perusteella tehdään jatkokehitystä.
Tutustuin Innoluxiin brändinä minulle annetun Innolux-markkinointimateriaalin ja omien havainnointieni perusteella. Kävin myös keskusteluja yrityksen edustajien kanssa. Näiden perusteella määrittelin seuraavien sanojen kuvastavan brändin ydintä: raikas, rauhallinen, kodikas skandinaavinen, ilmava, luotettava. Innoluxin maailma on skandinaavisen ajaton. Tuotteet sopivat lähes ympäristöön kuin ympäristöön tukemaan sisustusta sekä luomaan hyvää valoa ja tunnelmaa.
Suunnittelemani myymäläkaluste on suunniteltu siten, että se kuvastaa yritystä: se on ilmeeltään raikas, yksinkertainen, viestii design-ajattelusta, skandinaavisuudesta ja laadusta. Se on laadukkaista materiaaleista Suomessa valmistettu, kestävä, helppo koota ja mukautuu modulaarisuutensa ansiosta moneen eri käyttötarkoitukseen ja tilaan.
Outlet-myymälää raikastettiin ja sinne tehtiin runsaasti yhtenäistä seinäpintaa, jota vasten vaaleat valaisimet nousevat esille aivan eri tavalla. Myymälän yleisilme siistittiin, varasto piilotettiin verhojen taakse ja myymälästä tuli paremmin sesonkituotteiden esittelylle sopiva. Outletin aukioloaikoja tahdottiin lisätä, joten sinne sijoitettiin myös työpiste, jossa myymälän hoitaja voi tehdä muita askareita hiljaisena aikana.