Mediakortit nopeasti ja helposti : graafinen käyttöliittymä painotuotannon mediatietojen automaattisen haravoinnin sovellukseen
Vuori, Iida-Sofia (2024)
Vuori, Iida-Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli helpottaa ja nopeuttaa painoalalla työskentelevän graafikon mediatietojen hakua. Tarkoitus oli suunnitella mediatietoja ajantasaisesti haravoivan web-sovelluksen graafisen käyttöliittymän prototyyppi.
Taustalla oli toimeksiantajana toimivan mainostoimisto LSB Yhtiö Oy:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun Painovoimaa-hankkeen yhteinen Tekoäly ja prepress -projekti.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin käyttöliittymäsuunnittelun prosessia sekä käyttöliittymän rakennetta ja visuaalisia elementtejä. Tarkastelussa hyödynnettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoja ja näin koottua teoriataustaa hyödynnettiin suunnittelutyössä. Suunnitteluprosessin sisältämä käyttäjäpalautteen hankinta otti vaikutteita käyttökokemustutkimuksen menetelmistä.
Käyttöliittymän jatkokehityksessä voisi miettiä sovelluksen tuotteistamista ja visuaalisen ilmeen kehittämistä kaupallisempaan suuntaan. Käyttäjäprofiileja voisi laajentaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten tarpeisiin. Jatkokehitystä varten tarvitaan laajempi ja monipuolisempi joukko käyttäjäpalautteen antajia ja monipuolisemmat keinot testaukseen. Lisää asiantuntemusta tarvitaan esimerkiksi tietoturvallisen, saavutettavan ja energiatehokkaan haravointiohjelman toteuttajalta.
Taustalla oli toimeksiantajana toimivan mainostoimisto LSB Yhtiö Oy:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun Painovoimaa-hankkeen yhteinen Tekoäly ja prepress -projekti.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin käyttöliittymäsuunnittelun prosessia sekä käyttöliittymän rakennetta ja visuaalisia elementtejä. Tarkastelussa hyödynnettiin narratiivisen kirjallisuuskatsauksen keinoja ja näin koottua teoriataustaa hyödynnettiin suunnittelutyössä. Suunnitteluprosessin sisältämä käyttäjäpalautteen hankinta otti vaikutteita käyttökokemustutkimuksen menetelmistä.
Käyttöliittymän jatkokehityksessä voisi miettiä sovelluksen tuotteistamista ja visuaalisen ilmeen kehittämistä kaupallisempaan suuntaan. Käyttäjäprofiileja voisi laajentaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten tarpeisiin. Jatkokehitystä varten tarvitaan laajempi ja monipuolisempi joukko käyttäjäpalautteen antajia ja monipuolisemmat keinot testaukseen. Lisää asiantuntemusta tarvitaan esimerkiksi tietoturvallisen, saavutettavan ja energiatehokkaan haravointiohjelman toteuttajalta.