Improvisoinnin pelko pop/jazz-laulun ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla
Lundell, Katja (2024)
Lundell, Katja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527388
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni keskeisenä tavoitteena on selvittää millaisissa olosuhteissa pop/jazzlaulun ammattiopiskelijat kokevat improvisoinnin pelkoa ja miten mahdollinen pelko ilmenee. Opinnäytetyössä keskitytään myös opettajan luomaan ilmapiiriin sekä turvalliseen oppimisympäristöön improvisoinnin pelkoon vaikuttavana tekijänä. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisten improvisointiharjoitusten vaikutusta pelkoon ja sen kokemuksiin.
Opinnäytetyössä käsitellään kirjallisten lähteiden avulla improvisoinnin pelkoa sekä siihen liittyviä teemoja. Näitä teemoja ovat esiintymisjännitys, laulajan itsetunto ja minäkuva sekä opettajan rooli improvisoinnin ryhmäopetuksessa. Opinnäytetyöni keskiössä on opetuskokeilu, johon osallistui musiikkioppilaitoksen ammatillisen koulutuksen pop/jazz-laulun opiskelijoita. Opiskelijat vastasivat ennakkokyselyyn Metropolian E-lomakkeella ennen opetuskokeilua. Opetuskokeilu sisälsi ryhmähaastattelut kurssin alussa ja lopussa sekä kolme päivää kestäneen improvisaatiotyöpajan. Nämä muodostivat tutkimusaineistoni. Litteroin haastatteluaineistot ja analysoin niitä teemoittelun avulla.
Keskeisinä tuloksina selvisi, että improvisoinnin pelko ilmenee eri ihmisillä eri tavoin. Improvisoinnin pelkoon vaikuttavia tekijöitä ovat mm. opettajan luoma ilmapiiri, oppimisympäristö ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus sekä heidän aiemmat kokemuksensa improvisoinnista. Improvisoinnin pelko nivoutuu tiiviisti yhteen myös laulajuuteen ja esiintymiseen liittyvien teemojen ja paineiden kanssa. Opettajan keskeinen tehtävä on rakentaa turvallinen ja salliva improvisoinnin harjoittelun prosessi.
Opinnäytetyössä käsitellään kirjallisten lähteiden avulla improvisoinnin pelkoa sekä siihen liittyviä teemoja. Näitä teemoja ovat esiintymisjännitys, laulajan itsetunto ja minäkuva sekä opettajan rooli improvisoinnin ryhmäopetuksessa. Opinnäytetyöni keskiössä on opetuskokeilu, johon osallistui musiikkioppilaitoksen ammatillisen koulutuksen pop/jazz-laulun opiskelijoita. Opiskelijat vastasivat ennakkokyselyyn Metropolian E-lomakkeella ennen opetuskokeilua. Opetuskokeilu sisälsi ryhmähaastattelut kurssin alussa ja lopussa sekä kolme päivää kestäneen improvisaatiotyöpajan. Nämä muodostivat tutkimusaineistoni. Litteroin haastatteluaineistot ja analysoin niitä teemoittelun avulla.
Keskeisinä tuloksina selvisi, että improvisoinnin pelko ilmenee eri ihmisillä eri tavoin. Improvisoinnin pelkoon vaikuttavia tekijöitä ovat mm. opettajan luoma ilmapiiri, oppimisympäristö ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus sekä heidän aiemmat kokemuksensa improvisoinnista. Improvisoinnin pelko nivoutuu tiiviisti yhteen myös laulajuuteen ja esiintymiseen liittyvien teemojen ja paineiden kanssa. Opettajan keskeinen tehtävä on rakentaa turvallinen ja salliva improvisoinnin harjoittelun prosessi.