Ruokakasvatus esikouluikäisille lapsille - Touhula-päiväkoti
Kärkkäinen, Anna; Siira, Annika (2024)
Kärkkäinen, Anna
Siira, Annika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527426
Tiivistelmä
Ruokakasvatus tarjoaa lapsille oivalluksia omista aisteista, omasta ruokakulttuurista ja ruokaperinteistä, erilaista ruokakulttuureista sekä ruoan reiteistä pellolta pöytään. Ruokakasvatus lisää ruokailoa ja ruokarohkeutta, kannustaa hyviin valintoihin sekä lisää mahdollisuuksia nauttia hyvästä ruoasta ja yhdessä syömisestä. Lasten ruokakasvatus on vaikuttavaa. Myönteinen ja innostunut suhde ruokaan edistää hyvinvointia, oppimista sekä terveyttä.
Tämä kehittämistyö on tehty Puolangan Touhula-päiväkodille. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Touhula-päiväkodin esikouluikäisten sekä päiväkodin henkilökunnan tietämystä laadukkaasta ja suositusten mukaisesta ravitsemuksesta. Aikomuksena oli toteuttaa toiminnallinen päivä esikouluikäisille. Kehittämistyön tavoitteena oli parantaa Touhula-päiväkodin esikouluikäisten ravitsemusta suositusten mukaiseksi. Tutkimustehtäviä olivat, miten esikouluikäisten tietämystä terveellisestä ravitsemuksesta voidaan lisätä ja kehittää sekä millaista on laadukas ruokakasvatus.
Kehittelimme päiväkodille ruokakasvatuspäivän, jonka aiheita olivat kasvikset ja lautasmalli. Ruokakasvatuspäivä sisälsi teoriaosuudet kasviksista ja lautasmallista. Molempiin aiheisiin liittyi myös toiminnalliset pisteet, joissa lapset pääsivät käytännössä hyödyntämään teoriaosuudesta opittuja asioita. Ruokakasvatuspäivästä oli hyötyä myös päiväkodin henkilökunnalle, koska teoriaosuus sisälsi myös opettajalle tarkoitettua tietoa ruokakasvatuksesta ja sen hyödyntämisestä esiopetuksessa. Ruokakasvatuspäivä oli onnistunut. Lapset osallistuivat aktiivisesti toimintapisteiden toimintoihin ja tutustuivat ruokakasvatuksen eri osa-alueisiin. Palautteen mukaan lapset pitivät päivästä ja päiväkodin henkilökunnan antamassa palautteessa korostui ruokakasvatuspäivän sopiva pituus ja suunnitelmallisuus.
Tämä kehittämistyö on tehty Puolangan Touhula-päiväkodille. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää Touhula-päiväkodin esikouluikäisten sekä päiväkodin henkilökunnan tietämystä laadukkaasta ja suositusten mukaisesta ravitsemuksesta. Aikomuksena oli toteuttaa toiminnallinen päivä esikouluikäisille. Kehittämistyön tavoitteena oli parantaa Touhula-päiväkodin esikouluikäisten ravitsemusta suositusten mukaiseksi. Tutkimustehtäviä olivat, miten esikouluikäisten tietämystä terveellisestä ravitsemuksesta voidaan lisätä ja kehittää sekä millaista on laadukas ruokakasvatus.
Kehittelimme päiväkodille ruokakasvatuspäivän, jonka aiheita olivat kasvikset ja lautasmalli. Ruokakasvatuspäivä sisälsi teoriaosuudet kasviksista ja lautasmallista. Molempiin aiheisiin liittyi myös toiminnalliset pisteet, joissa lapset pääsivät käytännössä hyödyntämään teoriaosuudesta opittuja asioita. Ruokakasvatuspäivästä oli hyötyä myös päiväkodin henkilökunnalle, koska teoriaosuus sisälsi myös opettajalle tarkoitettua tietoa ruokakasvatuksesta ja sen hyödyntämisestä esiopetuksessa. Ruokakasvatuspäivä oli onnistunut. Lapset osallistuivat aktiivisesti toimintapisteiden toimintoihin ja tutustuivat ruokakasvatuksen eri osa-alueisiin. Palautteen mukaan lapset pitivät päivästä ja päiväkodin henkilökunnan antamassa palautteessa korostui ruokakasvatuspäivän sopiva pituus ja suunnitelmallisuus.