Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

How does participation in a boys' group for Somali background youth enhance their social and educational experiences in the community?

Hassan, Ilias (2024)

 
Avaa tiedosto
Hassan_Ilias.pdf (729.8Kt)
Lataukset: 


Hassan, Ilias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka osallistuminen poikaryhmään vaikuttaa yläasteikäisten somalinuorten sosiaalisiin ja koulutuksellisiin kokemuksiin yhteisössä. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä työelämäkumppani African Care ry kanssa, erityisesti osana Somenti (Somali Mentor) -ryhmää, joka kuuluu kyseiseen projektiin.

Tutkimus perustui kvalitatiiviseen menetelmään, ja haastattelut olivat pääasiallinen aineistonkeruumenetelmä. Työelämäkumppani hyväksyi opinnäytetyön konseptin, ja pidin yhteyttä projektin henkilökuntaan koko prosessin ajan. Asetettuani tutkimuksen tarkemmat tavoitteet ja menetelmät otin yhteyttä projektityöntekijöihin. Yhteensä viittä poikien ryhmän osallistujaa haastateltiin, ja jokainen haastattelu kesti noin tunnin.

Tutkimus osoitti, että somalinuoret voivat hyötyä osallistumisesta sekä poikien että tyttöjen ryhmiin, joissa on samankaltaisista kulttuuritaustoista tulevia vertaisia. Merkittävimmät havainnot liittyivät identiteetin muodostumiseen ja mentorointiin, jotka vahvistivat luottamusta, inspiraatiota ja yhteisten kokemusten tunnetta—erityisesti silloin, kun mentori oli samasta taustasta. Osa nuorista koki haasteita tasapainoillessaan kahden kulttuurin välillä ja yhteenkuuluvuuden tunteen saavuttamisessa. Samankaltaisista taustoista tulevat mentorit ja muut ammattilaiset sekä ryhmien toiminta olivat keskeisessä roolissa osallistujien identiteetin vahvistamisessa.

Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin somalinuorten ja heidän vanhempiensa välisiä perhesuhteita. Tulokset toivat esiin yhteisössä yleisesti havaittavia piirteitä, mutta lisätutkimusta tarvitaan tällä alueella. Kahden kulttuurin välissä elämisen haasteita helpottivat mentorien käyttämät strategiat, jotka näyttivät parantavan sekä nuorten yhteisöllisiä että koulutuksellisia kokemuksia.

Tämän tutkimuksen löydökset ovat hyödyllisiä sosiaalialan ammattilaisille erityisesti somali- ja maahanmuuttajataustaisten nuorten ohjelmien ja palveluiden suunnittelussa. Yhteistyö eri palveluntarjoajien välillä on myös olennaista parhaiden tulosten saavuttamiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste