Miten tekoäly vaikuttaa musiikin tekemiseen ja tekijänoikeuksiin : tekoälyn käytön keskeisiä haasteita musiikin luomisen ja oikeuksien näkökulmasta
Auvinen, Minna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527430
Tiivistelmä
Generatiivinen tekoäly luo sille syötetyn materiaalin, kutsutun koulutusmateriaalin pohjalta itsenäisesti uutta sisältöä. Tekoälyn tuomat uhat ja mahdollisuudet puhuttavat myös musiikkialalla. Huolta herättävät tekoälymallien koulutusaineistot, tekoälyyn liittyvä sääntely ja artistien lauluäänten kopiointi.
Tässä opinnäytetyössä esitellään, mitä generatiivinen tekoäly on ja mihin sitä käytetään musiikin tekemisessä. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä tekijänoikeudellisia haasteita tekoäly tuo ja toisaalta mitä mahdollisuuksia se luo musiikintekijöiden luovuudelle ja musiikintekemiselle.
Opinnäytetyön tausta rakentui digitaalisista lähteistä: tuoreista artikkeleista, raporteista, blogeista sekä alan viimeisimmistä sisäisistä kyselytutkimuksista. Työ on laadullinen tutkimus, jonka empiirisen osan tutkimusaineistosta muodostivat asiantuntijahaastattelut. Haastateltavat neljä asiantuntijaa edustivat luovan alan tekijänoikeus- ja edunvalvonnan järjestöjä. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua. Analyysissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa: 1) Nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön soveltuvuus tekoälyn luomaan musiikkiin, 2) tekijänoikeuskorvaukset tekoälyä käytetyissä teoksissa, 3) tekijänoikeuksien valvonta ja hallinta tekoälyä käytetyissä teoksissa, sekä 4) tekoälyn käytön tunnistaminen teoksissa. Opinnäytetyön tulokset kertovat haastavasta tekijänoikeudellisesta tilanteesta, johon lainsäädännöllä toivotaan selkeyttä. Tekoälysovelluksilta vaaditaan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, jotta tekijät saavat myös tekoälyllä tehdyistä teoksista oikeudenmukaiset korvaukset.
Koska opinnäytetyö on tehty aiheesta, joka kehittyy hyvin voimakkaasti koko ajan, voidaan olettaa, että tekoälyyn käyttöön ja tekijänoikeuksiin liittyvä tilanne voi jo jopa vuoden päästä olla hyvin erilainen.
Asiasanat: generatiivinen tekoäly, musiikin tekeminen, tekijänoikeudet
Tässä opinnäytetyössä esitellään, mitä generatiivinen tekoäly on ja mihin sitä käytetään musiikin tekemisessä. Opinnäytetyössä selvitetään, mitä tekijänoikeudellisia haasteita tekoäly tuo ja toisaalta mitä mahdollisuuksia se luo musiikintekijöiden luovuudelle ja musiikintekemiselle.
Opinnäytetyön tausta rakentui digitaalisista lähteistä: tuoreista artikkeleista, raporteista, blogeista sekä alan viimeisimmistä sisäisistä kyselytutkimuksista. Työ on laadullinen tutkimus, jonka empiirisen osan tutkimusaineistosta muodostivat asiantuntijahaastattelut. Haastateltavat neljä asiantuntijaa edustivat luovan alan tekijänoikeus- ja edunvalvonnan järjestöjä. Aineiston analyysitapana käytettiin teemoittelua. Analyysissa nousi esiin neljä keskeistä teemaa: 1) Nykyisen tekijänoikeuslainsäädännön soveltuvuus tekoälyn luomaan musiikkiin, 2) tekijänoikeuskorvaukset tekoälyä käytetyissä teoksissa, 3) tekijänoikeuksien valvonta ja hallinta tekoälyä käytetyissä teoksissa, sekä 4) tekoälyn käytön tunnistaminen teoksissa. Opinnäytetyön tulokset kertovat haastavasta tekijänoikeudellisesta tilanteesta, johon lainsäädännöllä toivotaan selkeyttä. Tekoälysovelluksilta vaaditaan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä, jotta tekijät saavat myös tekoälyllä tehdyistä teoksista oikeudenmukaiset korvaukset.
Koska opinnäytetyö on tehty aiheesta, joka kehittyy hyvin voimakkaasti koko ajan, voidaan olettaa, että tekoälyyn käyttöön ja tekijänoikeuksiin liittyvä tilanne voi jo jopa vuoden päästä olla hyvin erilainen.
Asiasanat: generatiivinen tekoäly, musiikin tekeminen, tekijänoikeudet