Musiikkiliikunta alkuvaiheen musiikkiopinnoissa
Asplund, Jenny (2024)
Asplund, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110527438
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään musiikkiliikunnan käyttämistä opetusmenetelmänä alkuvaiheen musiikinopetuksessa musiikkioppilaitoksissa. Miksi liikuntaa tulisi lisätä musiikinopetukseen ja millä tavalla musiikkiliikuntaa voisi käyttää etenkin alkuvaiheen musiikinopetuksessa musiikkioppilaitoksissa? Mitä opettajalta vaaditaan musiikkiliikunnan ohjaajana? Minkälaisilla liikunnan keinoilla voidaan harjoittaa oppilaan musiikillista ilmaisua, oman osuuden toteuttamista, musiikin hahmottamista ja muita taiteen perusopetuksessa mainittavia tavoitteita?
Opinnäytetyötä varten tein kolme haastattelua musiikkiliikuntaa opetuksessaan käyttävien opettajien kanssa. Olen myös hyödyntänyt omaa kokemustani ja opintojeni aikana oppimiani asioita ja saamiani oivalluksia. Olen pohtinut musiikkiliikuntaa sekä opettajan että osallistujan näkökulmasta ja useamman tieteenalan kirjallisuuteen perustuen.
Työn tuloksia on mm. lista syistä, miksi musiikkiliikuntaa tulisi käyttää soitto-, orkesteri-, kuoro- tai muiden tuntien osana. Musiikkiliikunnan käyttämisen syitä ovat mm. virittäytyminen aiheeseen, liikunnan hauskuus, keskittymisen tauottaminen, voimaa vaativien asentojen tauottaminen, musiikillisten asioiden oppiminen kehollisesti, muistin tukeminen, onnistumisen kokemuksen suominen kaikille ja ilmaisun tukeminen. Tuloksiin olen myös koonnut liikuntaharjoitteita, joiden avulla edistetään musiikinopiskelun tavoitteita. Olen eritellyt tavoitteet, selittänyt mitä itse koen olennaiseksi niissä ja minkälaisella harjoitteella tavoitteen toteutumista voi edistää. Työssä esitetään myös ajatuksia siitä, mitä opettajalta vaaditaan musiikkiliikunnan ohjaajana, mm. heittäytymistä, rohkaisua, roolista toiseen siirtymistä. Tärkein vaatimus on kuitenkin opettaa tyylillä, joka tuntuu opettajasta itsestään luonnolliselta.
Työssä selitettäviä harjoituksia voidaan soveltaa millä tahansa musiikkitunnilla, suurin osa on ilman soitinta tehtäviä harjoituksia. Harjoitteita on ryhmä- ja yksilöopetukseen. Työn lukemisesta voi olla hyötyä musiikin harrastajille, jotka pohtivat omaa oppimistaan, soitonopettajille, musiikinopettajaksi opiskeleville sekä pienten muusikoiden vanhemmille.
Opinnäytetyötä varten tein kolme haastattelua musiikkiliikuntaa opetuksessaan käyttävien opettajien kanssa. Olen myös hyödyntänyt omaa kokemustani ja opintojeni aikana oppimiani asioita ja saamiani oivalluksia. Olen pohtinut musiikkiliikuntaa sekä opettajan että osallistujan näkökulmasta ja useamman tieteenalan kirjallisuuteen perustuen.
Työn tuloksia on mm. lista syistä, miksi musiikkiliikuntaa tulisi käyttää soitto-, orkesteri-, kuoro- tai muiden tuntien osana. Musiikkiliikunnan käyttämisen syitä ovat mm. virittäytyminen aiheeseen, liikunnan hauskuus, keskittymisen tauottaminen, voimaa vaativien asentojen tauottaminen, musiikillisten asioiden oppiminen kehollisesti, muistin tukeminen, onnistumisen kokemuksen suominen kaikille ja ilmaisun tukeminen. Tuloksiin olen myös koonnut liikuntaharjoitteita, joiden avulla edistetään musiikinopiskelun tavoitteita. Olen eritellyt tavoitteet, selittänyt mitä itse koen olennaiseksi niissä ja minkälaisella harjoitteella tavoitteen toteutumista voi edistää. Työssä esitetään myös ajatuksia siitä, mitä opettajalta vaaditaan musiikkiliikunnan ohjaajana, mm. heittäytymistä, rohkaisua, roolista toiseen siirtymistä. Tärkein vaatimus on kuitenkin opettaa tyylillä, joka tuntuu opettajasta itsestään luonnolliselta.
Työssä selitettäviä harjoituksia voidaan soveltaa millä tahansa musiikkitunnilla, suurin osa on ilman soitinta tehtäviä harjoituksia. Harjoitteita on ryhmä- ja yksilöopetukseen. Työn lukemisesta voi olla hyötyä musiikin harrastajille, jotka pohtivat omaa oppimistaan, soitonopettajille, musiikinopettajaksi opiskeleville sekä pienten muusikoiden vanhemmille.