ChatGPT opintojen tukena
Körkkö, Sanna (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110727605
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ChatGPT:n käyttöä opinnoissa tukityökaluna. Tietoa kerättiin kirjallisuudesta, verkkosivuilta sekä opiskelijoiden kokemuksista. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten ChatGPT oli opiskelijoiden tukena oppimate-riaalien omaksumisessa, tehtävien ratkaisun tukemisessa sekä kuinka se edisti opiskelijoiden itsenäistä opiskelua ja motivaatiota. Lisäksi ChatGPT:tä testattiin testitapauksilla. Työssä tarkasteltiin tekoälyn hyötyjä ja eettisiä puolia sekä kor-keakoulujen tekoälyn käyttöohjeita.
Opinnäytetyö lisäsi ymmärrystä siitä, miten tekoäly voi tukea opiskelijoita ja pa-rantaa heidän oppimiskokemuksiaan. Tärkeää olisi, että opiskelijat saisivat kou-lutusta tekoälyn käytöstä, jotta he voisivat hyödyntää sitä oikein ja välttää vää-rinkäytöksiä. Tekoälykäyttöohjeet olisivat myös tärkeää laatia kouluissa, jotta opiskelijat voivat käyttää tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti.
Tekoälyn käytön rajoitukset on ymmärrettävä ja sen tuottamaa tietoa on osatta-va arvioida kriittisesti, sillä tekoäly voi tuottaa virheellistä tietoa. Liiallinen turvau-tuminen tekoälyyn saattoi heikentää opiskelijoiden kykyä ajatella itsenäisesti ja passivoida oppimista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ChatGPT osoittautui erittäin hyödylliseksi työkaluksi opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Tekoälyn käytöllä oli merkittävä positiivinen vaikutus opiskelijoiden motivaatioon, erityisesti vaikeiden tehtävien ratkaisemisessa. This thesis investigated ChatGPT and its use as a support tool for students. Da-ta was collected from literature, websites, and other students. The study exam-ined how ChatGPT assisted students in assimilating learning materials, solving tasks, and how it promoted students' independent study and motivation. Addi-tionally, the benefits and ethical aspects of the support tool were explored, as well as the guidelines for AI use in higher education.
Based on the findings of the thesis, ChatGPT proved to be an extremely useful tool for supporting student learning. The use of AI had a significant positive im-pact on students' motivation, particularly in solving challenging tasks.
Opinnäytetyö lisäsi ymmärrystä siitä, miten tekoäly voi tukea opiskelijoita ja pa-rantaa heidän oppimiskokemuksiaan. Tärkeää olisi, että opiskelijat saisivat kou-lutusta tekoälyn käytöstä, jotta he voisivat hyödyntää sitä oikein ja välttää vää-rinkäytöksiä. Tekoälykäyttöohjeet olisivat myös tärkeää laatia kouluissa, jotta opiskelijat voivat käyttää tekoälyä eettisesti ja vastuullisesti.
Tekoälyn käytön rajoitukset on ymmärrettävä ja sen tuottamaa tietoa on osatta-va arvioida kriittisesti, sillä tekoäly voi tuottaa virheellistä tietoa. Liiallinen turvau-tuminen tekoälyyn saattoi heikentää opiskelijoiden kykyä ajatella itsenäisesti ja passivoida oppimista.
Opinnäytetyön tulosten perusteella ChatGPT osoittautui erittäin hyödylliseksi työkaluksi opiskelijoiden oppimisen tukemisessa. Tekoälyn käytöllä oli merkittävä positiivinen vaikutus opiskelijoiden motivaatioon, erityisesti vaikeiden tehtävien ratkaisemisessa.
Based on the findings of the thesis, ChatGPT proved to be an extremely useful tool for supporting student learning. The use of AI had a significant positive im-pact on students' motivation, particularly in solving challenging tasks.