Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaitoja vai koodaamista? : mitä on ohjelmointi alakoulussa?

Holopainen, Niko (2024)

 
Avaa tiedosto
Holopainen_Niko.pdf (358.7Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Holopainen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110827663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaiset tekijät voivat vaikuttaa ohjelmoinnin opetukseen alakoulussa. Työn tehtävänä oli tuottaa alakoulun ohjelmoinnin tilasta kiinnostuneille opettajille tiivis katsaus aihepiiriin. Aiheesta on tehty useita aikaisempiakin opinnäytetöitä, minkä lisäksi ohjelmoinnin tilasta on julkaistu kaksi Digiajan peruskoulu -raporttia, mutta valtaosa tutkimuksista sijoittuu aikaan ennen Covid-19-pandemiaa.

Opinnäytetyö toteutettiin analyyttisenä kirjallisuuskatsauksena, ja sen aineistoksi valikoitui 9 viimeisen viiden vuoden aikana julkaistua tutkimusta, joista osa oli vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita ja osa raportteja. Pääasiallista aineistoa tukemaan valikoitui myös joitakin vanhempia tutkimuksia sekä joitakin harkiten valikoituja opinnäytetöitä. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysin menetelmiä, kuten teema-analyysiä.

Tutkimustulosten mukaan ohjelmoinnin opetukseen mahdollisesti vaikuttavat seikat voitiin jakaa rakenteellisiin sekä opettajiin ja oppilaisiin liittyviin tekijöihin. Rakenteelliset tekijät tarkoittavat lähinnä digilaitteiden puutteellista määrää ja ohjelmoinnin epäselvää paikkaa opetussuunnitelmassa. Oppilaisiin liittyvät tekijät puolestaan koostuivat pääasiassa siitä, mitä ja milloin oppilaille tulisi opettaa, jotta se olisi motivoivaa ja ikätasoon sopivaa. Opettajiin liittyvissä tekijöissä keskityttiin puolestaan luokanopettajien uniikkiin asemaan kaikkien aineiden opettajina, joille ohjelmointi ei välttämättä ole lainkaan ennestään tuttua.

Tulokset viittaavat siihen, että ohjelmointia on useita eri tapoja opettaa. Kiistanalaista on myös, kuinka nuorena ohjelmoinnin oppiminen kannattaisi aloittaa. Tutkimukset olivat kuitenkin yhtä mieltä siitä, että opetuksen tulee olla monipuolista sisältäen sekä algoritmista ajattelua kehittäviä harjoituksia että varsinaista ohjelmointia. Mahdollisena jatkotutkimuksena voisi olla mielenkiintoista peilata ohjelmoinnin ja digiosaamisen kehitystä läpi pandemian ja kohti nykypäivää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste