Salitreeni-applikaation prototyypin kehittäminen
Lampinen, Hanna (2024)
Lampinen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää prototyyppi salitreeni-sovelluksesta. Prototyyppiä kehitettiin käyttäjäkeskeisesti muotoiluajattelun prosessia seuraten, ja prototyyppi suunniteltiin Figma-ohjelmalla. Inspiraatio opinnäytetyöhön syntyi omista toiveistani löytää sopiva salitreenisovellus treenaamisen tueksi, joten opinnäytetyö oli hyvä tapa ideoida mahdollista sovellusta sekä esittää omaa osaamista suunnittelun parissa.
Prototyypin kehitys toteutui seuraamalla muotoiluajattelun prosessin viittä eri vaihetta: empatia, määrittely, ideointi, prototyyppien luominen ja testaus. Kehitystyön alussa tehtiin käyttäjätutkimusta, jonka avulla selvitettiin käyttäjien toiveita, tarpeita ja ongelmia salitreenaamiseen liittyen, ja käyttäjätutkimuksen tuloksia hyödynnettiin sovelluksen suunnittelussa ja luonnissa. Suunnittelussa keskityttiin myös saavutettavuuteen, jotta sovelluksen käyttö olisi mahdollista kenenkään toimintakyvystä riippumatta.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui viimeistelty interaktiivinen prototyyppi, joka demonstroi sovelluksen toiminnallisuutta sekä ulkoasua. Sovellukseen kehitettiin käyttäjätutkimuksen perusteella ideoituja sekä käyttäjien toivomia ominaisuuksia, kuten treenikalenteria, treenien ja treeniohjelmien luomista, tuloksien seurausta sekä erilaisia keinoja käyttäjien motivointiin.
Prototyypin kehitys toteutui seuraamalla muotoiluajattelun prosessin viittä eri vaihetta: empatia, määrittely, ideointi, prototyyppien luominen ja testaus. Kehitystyön alussa tehtiin käyttäjätutkimusta, jonka avulla selvitettiin käyttäjien toiveita, tarpeita ja ongelmia salitreenaamiseen liittyen, ja käyttäjätutkimuksen tuloksia hyödynnettiin sovelluksen suunnittelussa ja luonnissa. Suunnittelussa keskityttiin myös saavutettavuuteen, jotta sovelluksen käyttö olisi mahdollista kenenkään toimintakyvystä riippumatta.
Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui viimeistelty interaktiivinen prototyyppi, joka demonstroi sovelluksen toiminnallisuutta sekä ulkoasua. Sovellukseen kehitettiin käyttäjätutkimuksen perusteella ideoituja sekä käyttäjien toivomia ominaisuuksia, kuten treenikalenteria, treenien ja treeniohjelmien luomista, tuloksien seurausta sekä erilaisia keinoja käyttäjien motivointiin.