Lasten suun terveyden edistäminen : toimintatuokiot Kuopion perhepäivähoitoryhmissä
Kaksonen, Hanne; Haataja, Milla (2015)
Kaksonen, Hanne
Haataja, Milla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502021805
Tiivistelmä
Terveystottumuksiin ja terveyskäyttäytymiseen tarvittavat valmiudet muodostuvat lapsuudessa, joten jo alle kouluikäiselle lapselle voidaan opettaa terveyttä edistäviä elämäntapoja. Lasten suun terveyttä edistäviä tekijöitä ovat hampaiden harjaus kaksi kertaa päivässä, fluorihammastahnan käyttö suositusten mukaisesti, kariesbakteeritartunnan ehkäisy, veden käyttö janojuomana, säännöllinen ateriarytmi ja aterian päättäminen ksylitoliin. Lasten suun terveyden edistämisessä tavoitteena on suunhoitotottumusten varhainen oppiminen ja omaksuminen luonnolliseksi osaksi arkirutiinia. Vaikka vanhemmat ovat avainasemassa lasten suun terveystottumusten luomisessa, he tarvitsevat kasvatustyössään laajasti sekä terveydenhuollon, että perhepäivähoidon tukea.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli toteuttaa kolmelle Kuopion kaupungin perhepäivähoitoryhmälle toimintatuokiot lasten suun terveyden edistämisestä. Toimintatuokiot järjestettiin perhepäivähoitajien kotona. Toimintatuokiot sisälsivät terveysneuvontaa lapsilähtöisestä näkökulmasta tarinoiden, loruttelun ja käsinukkehahmojen muodossa. Lisäksi lapset pääsivät kehittämään kädentaitojaan piirtämisen kautta. Suu aiheiset piirustukset laminoitiin lapsille ruokatableteiksi ja niihin lisäsimme tietoiskut suun omahoidon kulmakivistä. Laminoidut työt jäivät muistuttamaan lapsia vierailustamme ja suun hoidon tärkeydestä.
Toimintatuokioiden tavoitteena oli herättää lasten kiinnostus suun terveydenhoitoa kohtaan ja tuoda perhepäivähoitajien tietoisuuteen päivittäisiä suun terveyttä edistäviä toimintatapoja. Tätä kautta pyrimme edistämään perhepäivähoidossa olevien lasten suun terveyttä. Toimintatuokioiden sisällöt valittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja toiminta toteutettiin päivähoitoikäisten lasten kehitystason mukaisesti. Toimintatuokioiden arviointi tapahtui tuokion jälkeen kunkin perhepäivähoitoryhmän kanssa keskustellen. Toimintatuokiota pidettiin sisällöltään sekä kestoltaan sopivana, että tervetulleena vaihteluna perhepäivähoidon arkeen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli toteuttaa kolmelle Kuopion kaupungin perhepäivähoitoryhmälle toimintatuokiot lasten suun terveyden edistämisestä. Toimintatuokiot järjestettiin perhepäivähoitajien kotona. Toimintatuokiot sisälsivät terveysneuvontaa lapsilähtöisestä näkökulmasta tarinoiden, loruttelun ja käsinukkehahmojen muodossa. Lisäksi lapset pääsivät kehittämään kädentaitojaan piirtämisen kautta. Suu aiheiset piirustukset laminoitiin lapsille ruokatableteiksi ja niihin lisäsimme tietoiskut suun omahoidon kulmakivistä. Laminoidut työt jäivät muistuttamaan lapsia vierailustamme ja suun hoidon tärkeydestä.
Toimintatuokioiden tavoitteena oli herättää lasten kiinnostus suun terveydenhoitoa kohtaan ja tuoda perhepäivähoitajien tietoisuuteen päivittäisiä suun terveyttä edistäviä toimintatapoja. Tätä kautta pyrimme edistämään perhepäivähoidossa olevien lasten suun terveyttä. Toimintatuokioiden sisällöt valittiin teoreettisen viitekehyksen pohjalta ja toiminta toteutettiin päivähoitoikäisten lasten kehitystason mukaisesti. Toimintatuokioiden arviointi tapahtui tuokion jälkeen kunkin perhepäivähoitoryhmän kanssa keskustellen. Toimintatuokiota pidettiin sisällöltään sekä kestoltaan sopivana, että tervetulleena vaihteluna perhepäivähoidon arkeen.