Ulkoilureitin perustamisen kehittämismahdollisuudet
Palo, Aleksi (2024)
Palo, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111027796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111027796
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli laatia selvitystyö ulkoilureittien perustamisen kehittämismahdollisuuksista. Työssä selvitettiin ulkoilureitin perustamiseen liittyviä ongelmakohtia ja pyrittiin löytämään niihin ratkaisuja. Ongelmia tarkasteltiin niin reitin pitäjän kuin maanomistajan näkökulmasta. Työssä toteutettiin kyselytutkimukset kunnille sekä Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitolle.
Kyselytutkimusten sekä muiden aiheesta tehtyjen selvitysten perusteella tarkasteltiin yleisimpiä perustamistapakohtaisia ongelmakohtia. Ulkoilureittitoimituksessa yleisimmäksi ongelmaksi nousi perustamisprosessin hitaus ja mahdolliset hankaluudet maanomistajien kanssa. Suomessa yleisin perustamistapa eli ulkoilureittisopimus koettiin toimitusta sujuvammaksi sekä maanomistajien kannalta paremmaksi vaihtoehdoksi perustaa reitti. Ulkoilureittisopimuksessa huonoa oli reitin määräaikaisuus ja siitä johtuva eriarvoinen asema suhteessa toimituksella perustettuun reittiin.
Työssä perehdyttiin myös ulkoilureitin perustamista ohjaavaan ulkoilulakiin ja esitettiin siihen muutosehdotuksia työn tulosten pohjalta. Tärkeimpänä muutoksena esitettiin ulkoilulain uudistamista reitin perustamista ohjaavien säädösten osalta. Insinöörityössä tehtyjen selvitysten perusteella todettiin, että lakiin tulisi kirjata paremmin nykyisin käytettävät perustamistavat, ja varmistaa ettei laki rajoita ulkoilureitin perustamista liikaa. Kyselytutkimusten perusteella ulkoilureittitoimituksen prosessia tulisi keventää, jotta pysyviä reittejä perustettaisiin enemmän. Lisäksi työn tulosten perusteella maanomistajan osallistamiseen pitäisi kiinnittää entistä enemmän huomiota myös reitin suunnitteluvaiheessa, jotta ongelmilta vältyttäisiin ja kaikki reitin osapuolet saataisiin huomioitua paremmin.
Kyselytutkimusten sekä muiden aiheesta tehtyjen selvitysten perusteella tarkasteltiin yleisimpiä perustamistapakohtaisia ongelmakohtia. Ulkoilureittitoimituksessa yleisimmäksi ongelmaksi nousi perustamisprosessin hitaus ja mahdolliset hankaluudet maanomistajien kanssa. Suomessa yleisin perustamistapa eli ulkoilureittisopimus koettiin toimitusta sujuvammaksi sekä maanomistajien kannalta paremmaksi vaihtoehdoksi perustaa reitti. Ulkoilureittisopimuksessa huonoa oli reitin määräaikaisuus ja siitä johtuva eriarvoinen asema suhteessa toimituksella perustettuun reittiin.
Työssä perehdyttiin myös ulkoilureitin perustamista ohjaavaan ulkoilulakiin ja esitettiin siihen muutosehdotuksia työn tulosten pohjalta. Tärkeimpänä muutoksena esitettiin ulkoilulain uudistamista reitin perustamista ohjaavien säädösten osalta. Insinöörityössä tehtyjen selvitysten perusteella todettiin, että lakiin tulisi kirjata paremmin nykyisin käytettävät perustamistavat, ja varmistaa ettei laki rajoita ulkoilureitin perustamista liikaa. Kyselytutkimusten perusteella ulkoilureittitoimituksen prosessia tulisi keventää, jotta pysyviä reittejä perustettaisiin enemmän. Lisäksi työn tulosten perusteella maanomistajan osallistamiseen pitäisi kiinnittää entistä enemmän huomiota myös reitin suunnitteluvaiheessa, jotta ongelmilta vältyttäisiin ja kaikki reitin osapuolet saataisiin huomioitua paremmin.