A/B-käyttäjätestauksen toteuttaminen pelituotannossa
Liu, Henri (2024)
Liu, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127827
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin A/B-testauksen toteutusta pelituotannossa keskittyen erityisesti Unity-pelimoottoriin ja kolmannen osapuolen tarjoamiin palveluratkaisuihin. A/B-testaus on hyödyllinen työkalu pelituotannossa niin käyttäjäkokemuksen, pelimekaanikoiden kuin ansaintamallin optimoimisessa.
Työssä käytettäväksi kolmannen osapuolen palveluiksi valikoituivat Googlen tarjoamat palvelut niiden yleisyyden vuoksi. Palveluiden yleisyyden lisäksi myös ilmainen hinta oli oleellinen osa palveluiden valinnassa. Insinöörityössä palveluiden käyttöä tutkittiin yleisellä tasolla palveluiden alati päivittyvän luonteen vuoksi. Insinöörityössä tutkittiin myös tietosuojalainsäädännön vaikutusta käyttäjätestaukseen ja tiedon keräämiseen.
Lopputuloksena luotiin lainmukainen testiympäristö projektia varten tehtyyn yksinkertaiseen peliprototyyppiin. Testiympäristön avulla toteutettiin toimiva A/B-testi. Projektin peliprototyyppi ei kuitenkaan ole julkaistu peli, joten analysoitavaa testitulosta ei saavutettu. Tästä huolimatta tutkielman opit soveltuvat niin suuriin kuin pieniinkin projekteihin. Insinöörityössä toteutetun testiympäristön avulla pelin prototyyppiä olisi mahdollista jatkokehittää julkaistavaksi peliksi.
Työssä käytettäväksi kolmannen osapuolen palveluiksi valikoituivat Googlen tarjoamat palvelut niiden yleisyyden vuoksi. Palveluiden yleisyyden lisäksi myös ilmainen hinta oli oleellinen osa palveluiden valinnassa. Insinöörityössä palveluiden käyttöä tutkittiin yleisellä tasolla palveluiden alati päivittyvän luonteen vuoksi. Insinöörityössä tutkittiin myös tietosuojalainsäädännön vaikutusta käyttäjätestaukseen ja tiedon keräämiseen.
Lopputuloksena luotiin lainmukainen testiympäristö projektia varten tehtyyn yksinkertaiseen peliprototyyppiin. Testiympäristön avulla toteutettiin toimiva A/B-testi. Projektin peliprototyyppi ei kuitenkaan ole julkaistu peli, joten analysoitavaa testitulosta ei saavutettu. Tästä huolimatta tutkielman opit soveltuvat niin suuriin kuin pieniinkin projekteihin. Insinöörityössä toteutetun testiympäristön avulla pelin prototyyppiä olisi mahdollista jatkokehittää julkaistavaksi peliksi.