Rajapintapalvelimen prototyyppi lautapelien lopputuloksille
Kokko, Joni (2024)
Kokko, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127834
Tiivistelmä
Insinöörityössä suunniteltiin ja kehitettiin palvelinpuolen prototyyppi verkossa toimivalle rajapinnalle. Rajapinta jätettiin lokaalitasolla ylläpidettäväksi ja siinä käytettiin REST-arkkitehtuuria toteutuksessa.
Rajapinta tarjoaa tietoa lautapelien lopputuloksista luoduista päätepisteistä, ja käyttäjillä on mahdollisuus lisätä rajapinnan kautta omia tuloksia palvelimen tietokantaan. Lautapeleille ei juurikaan ole tarjolla mitään ”tulospalvelua” muuta kuin erittäin suosituille peleille kuten shakki.
Prototyyppi toteutettiin Java-kielellä ja sen ohjelmistokehyksiä Spring Boot ja Hibernatea käyttäen. Insinöörityö pitää sisällään rajapinnan suunnittelun ja kehitystyön dokumentaation.
Lopputulemana insinöörityössä oli toimiva rajapintapalvelimen prototyyppi, missä sille määritetyt kriteerit toiminallisuuksista toimivat. Tätä prototyyppiä voidaan pitää aihiona kokonaisen sovelluksen kehittämiseksi.
Rajapinta tarjoaa tietoa lautapelien lopputuloksista luoduista päätepisteistä, ja käyttäjillä on mahdollisuus lisätä rajapinnan kautta omia tuloksia palvelimen tietokantaan. Lautapeleille ei juurikaan ole tarjolla mitään ”tulospalvelua” muuta kuin erittäin suosituille peleille kuten shakki.
Prototyyppi toteutettiin Java-kielellä ja sen ohjelmistokehyksiä Spring Boot ja Hibernatea käyttäen. Insinöörityö pitää sisällään rajapinnan suunnittelun ja kehitystyön dokumentaation.
Lopputulemana insinöörityössä oli toimiva rajapintapalvelimen prototyyppi, missä sille määritetyt kriteerit toiminallisuuksista toimivat. Tätä prototyyppiä voidaan pitää aihiona kokonaisen sovelluksen kehittämiseksi.