Toisen asteen opettajien työstä palautumisen tukeminen
Haapasalo, Kiia (2024)
Haapasalo, Kiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111127898
Tiivistelmä
Opettajien palautumisesta huolehtiminen on tärkeää, koska opetusalalla koettu stressin määrä on suurta. Palautunut työntekijä jaksaa paremmin työssä ja vapaa-ajalla, on todennäköisemmin työssä tuottavampi ja voi kokonaisvaltaisesti paremmin. Opetustyössä palautumista haastavat esimerkiksi kotona tehdyt työt, epäsäännölliset työajat ja kiireen tuntu. Opettajat myös käyttävät liian vähän aikaa palauttavien aktiviteettien parissa, jolloin työkyky ei välttämättä pääse palautumaan riittävästi ja uhkana on uupumus. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa tarkoituksena oli kuvata Scoping-katsauksen avulla opettajien työstä palautumista sekä käsikirjoittaa ja tuottaa kirjallisuuskatsaukseen pohjautuva opettajien palautumista tukeva podcast. Tavoitteena oli tarjota konkreettisia keinoja Vantaan kaupungin toisen asteen opettajien työstä palautumisen tueksi. Työelämäyhteistyökumppanina toimi Vantaan kaupungin liikunnan palvelualueen Työhyvinvoinnilla parempaa työkykyä- hanke. Opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin tutkimuksellisen kehittämistyön lineaarista mallia. Scoping-katsauksen aineistona oli 17 tutkimusartikkelia, jotka käsittelivät toisen asteen opettajien työstä palautumista eri näkökulmista. Artikkelit valittiin ScienceDirect, Pubmed, ProQuest Central ja Taylor & Francis tietokannoista. Tulosten mukaan opettajien työstä palautumista haastavat eniten työkulttuuriin ja ympäristöön vaikuttavat tekijät. Työkulttuurissa isoin estävä tekijä palautumiselle oli epäonnistunut työn tauotus. Tulosten perusteella opettajien työstä palautumista edistäviä tekijöitä oli useita. Iso osa näistä oli sellaisia joihin opettajat pystyvät itse vaikuttamaan. Osaa näistä kuitenkin määrittelee organisaatiokulttuuri ja työpaikan toimintatavat. Saatujen tulosten pohjalta laadittiin podcastin käsikirjoitus hyödyntäen terveysviestinnän menetelmää. Johtopäätöksenä voidaan todeta opettajien tarvitsevan tukea palautumiseen, jotta liiallinen kuormitus ennaltaehkäistään. Työpäivän aikaiseen tauotukseen, laadukkaaseen uneen ja omiin harrastuksiin sekä sosiaaliseen kanssakäymiseen panostaminen lisää opettajien palautumista.