Generatiivisen tekoälyn tuottama arvo ja osaamisen kasvattaminen markkinointi- ja myyntityössä
Heikkilä, Hanna; Pieniniemi, Miia (2024)
Heikkilä, Hanna
Pieniniemi, Miia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227950
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia generatiivisen tekoälyn tuottamaa arvoa myynnissä ja markkinoinnissa. Tutkimus toteutettiin Markkinointiviestintätoimisto Kuulu Oy:lle, joka tarjoaa tekoälykoulutuksia yrityksille ja organisaatioille. Työssä keskityttiin tekoälykoulutuksiin osallistuneiden kokemuksiin ja selvitettiin, miten generatiivisen tekoälyn käyttö vaikuttaa myynnin ja markkinoinnin työhön.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineistona käytettiin kyselyitä ja haastatteluja sekä havainnoitiin olemassa olevia koulutusmateriaaleja. Tutkimuksessa selvitettiin, miten osallistujat kokivat tekoälyn tuottaman arvon ja millaisia haasteita sen käyttöönottoon liittyi.
Tulokset osoittivat, että generatiivinen tekoäly mahdollisti tehokkaan sisällöntuotannon ja tuki luovia prosesseja. Tekoälykoulutuksilla oli merkittävä rooli tekoälyn käytön opettelussa ja työkalujen hyödyntämisessä, mutta tietoturva- ja tekijänoikeuskysymykset nousivat esiin merkittävinä huolenaiheina. Tekoäly paransi työn tehokkuutta ja laatua, mutta sen käyttöönotto vaati aikaa ja resursseja. Asiantuntijoiden koulutustarve jatkui tekoälyosaamisen kehittyessä, ja jatkuva oppiminen nähtiin välttämättömänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että generatiivinen tekoäly tuottaa arvoa myynti- ja markkinointityössä, mutta sen onnistunut käyttöönotto vaatii panostuksia koulutukseen ja osaamisen päivittämiseen. Jatkuva koulutus ja eettisten kysymysten huomioiminen ovat keskeisiä kehitysehdotuksia generatiivisen tekoälyn tehokkaaseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, ja aineistona käytettiin kyselyitä ja haastatteluja sekä havainnoitiin olemassa olevia koulutusmateriaaleja. Tutkimuksessa selvitettiin, miten osallistujat kokivat tekoälyn tuottaman arvon ja millaisia haasteita sen käyttöönottoon liittyi.
Tulokset osoittivat, että generatiivinen tekoäly mahdollisti tehokkaan sisällöntuotannon ja tuki luovia prosesseja. Tekoälykoulutuksilla oli merkittävä rooli tekoälyn käytön opettelussa ja työkalujen hyödyntämisessä, mutta tietoturva- ja tekijänoikeuskysymykset nousivat esiin merkittävinä huolenaiheina. Tekoäly paransi työn tehokkuutta ja laatua, mutta sen käyttöönotto vaati aikaa ja resursseja. Asiantuntijoiden koulutustarve jatkui tekoälyosaamisen kehittyessä, ja jatkuva oppiminen nähtiin välttämättömänä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että generatiivinen tekoäly tuottaa arvoa myynti- ja markkinointityössä, mutta sen onnistunut käyttöönotto vaatii panostuksia koulutukseen ja osaamisen päivittämiseen. Jatkuva koulutus ja eettisten kysymysten huomioiminen ovat keskeisiä kehitysehdotuksia generatiivisen tekoälyn tehokkaaseen ja vastuulliseen hyödyntämiseen.