DigiWellPro-koulutuksen käyneiden kokemuksia
Isola, Ira; Jankkila, Kerttu; Lantto, Iida (2024)
Isola, Ira
Jankkila, Kerttu
Lantto, Iida
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111227973
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykyisin osa lähes kaikkien elämää. Erityisesti nuoret viettävät paljon aikaa sosiaalisessa mediassa, ja ovat siten alttiita sen erilaisille vaikutuksille. Tarve ymmärtää sosiaalisen median vaikutuksia nuoren hyvinvointiin on merkittävä. Ammattilaiset, jotka työskentelevät nuorten kanssa, tarvitsevat keinoja ja työkaluja ohjauksen antamiseen ja nuorten sosiaalisen median ongelmallisen käytön tunnistamiseen ja siihen puuttumiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun Yliopiston ja Oulun Ammattikorkeakoulun DigiHyve-hankkeen kanssa. DigiHyve-hanke sisälsi DigiWellPro-koulutuksen, jonka tavoitteena oli kouluttaa ammattilaisia ja alan opiskelijoita digihyvinvoinnin edistämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla DigiWellPro-verkkokoulutuksen suorittaneiden kokemuksia verkkokoulutuksesta sosiaalisen median ongelmallisen käytön tunnistamisessa nuorten keskuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Wepbropol-verkkokyselyn avulla ja vastauksia saatiin yhdeksältä vastaajalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaisia työkaluja DigiWellPro-verkkokoulutus tarjosi käytännön työelämään? Mitkä ovat DigiWellPro-verkkokoulutuksen suorittaneiden kokemukset verkkokoulutuksesta sosiaalisen median ongelmallisen käytön tunnistamiseen nuorten keskuudessa?
Tietoperustassa käsitellään hyvinvointia, digihyvinvointia ja sosiaalisen median erilaisia vaikutuksia. Sosiaalisen median vaikutuksista on eritelty tarkemmin hyötyjä, haittoja ja nuorten kohtaamia erilaisia ongelmatilanteita. Aineiston hakemiseen käytettiin DigiWellPro-koulutuksessa käytettyä aineistoa, kirjaston palveluita, Google Scholaria ja manuaalista hakua.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet kokivat saaneensa lisää ymmärrystä ja tietoa digihyvinvoinnista DigiWellPro-koulutuksen käytyä. Koulutuksen käyneet kokivat myös saaneensa uusia keinoja puheeksi ottamiseen, käytännön työelämään ja jatkotoimenpiteisiin. Vastaajat pitivät siitä, että koulutus oli järjestetty täysin verkossa, mutta toivoivat enemmän vuorovaikusta koulutuksen toteuttamiseen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämiseen. Social media is a part of almost everyone’s life nowadays. Especially young people like to spend a lot of time on social media and that way they are very vulnerable to its different effects. It is essential to have knowledge in what effects social media has on young people and their well-being. Professionals who, work with young people, need to have new information and tools for giving guidance to young people about the problematic use of social media.
The thesis was carried out in cooperation with Oulu University and Oulu University of Applied Sciences and their DIGI-HYVE-project. The purpose of this thesis was to collect information about the online course named DigiWellPro. Research for the thesis was done with qualitative study. In this study, the researchers collected information by a webropol-survey. In the survey there were few questions about how the course managed to give out tools and guidance in recognizing the problematic use of social media in adolescents. Nine persons answered the survey. The answers were analysed with qualitative analysis and categorized in three different main titles.
The results of this study were mostly positive. People who studied on the course, thought that they gained knowledge and understanding about digital well-being. These people also experienced that now they know how to bring up these subjects with their clients. The respondants also thought that it was great that the course was fully awailable online but they also hoped for some more interaction in the course. The results from this thesis can be used for the development of the DigiWellPro course.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Oulun Yliopiston ja Oulun Ammattikorkeakoulun DigiHyve-hankkeen kanssa. DigiHyve-hanke sisälsi DigiWellPro-koulutuksen, jonka tavoitteena oli kouluttaa ammattilaisia ja alan opiskelijoita digihyvinvoinnin edistämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla DigiWellPro-verkkokoulutuksen suorittaneiden kokemuksia verkkokoulutuksesta sosiaalisen median ongelmallisen käytön tunnistamisessa nuorten keskuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin Wepbropol-verkkokyselyn avulla ja vastauksia saatiin yhdeksältä vastaajalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Tutkimuskysymyksiä olivat: Millaisia työkaluja DigiWellPro-verkkokoulutus tarjosi käytännön työelämään? Mitkä ovat DigiWellPro-verkkokoulutuksen suorittaneiden kokemukset verkkokoulutuksesta sosiaalisen median ongelmallisen käytön tunnistamiseen nuorten keskuudessa?
Tietoperustassa käsitellään hyvinvointia, digihyvinvointia ja sosiaalisen median erilaisia vaikutuksia. Sosiaalisen median vaikutuksista on eritelty tarkemmin hyötyjä, haittoja ja nuorten kohtaamia erilaisia ongelmatilanteita. Aineiston hakemiseen käytettiin DigiWellPro-koulutuksessa käytettyä aineistoa, kirjaston palveluita, Google Scholaria ja manuaalista hakua.
Tutkimuksessa selvisi, että kyselyyn vastanneet kokivat saaneensa lisää ymmärrystä ja tietoa digihyvinvoinnista DigiWellPro-koulutuksen käytyä. Koulutuksen käyneet kokivat myös saaneensa uusia keinoja puheeksi ottamiseen, käytännön työelämään ja jatkotoimenpiteisiin. Vastaajat pitivät siitä, että koulutus oli järjestetty täysin verkossa, mutta toivoivat enemmän vuorovaikusta koulutuksen toteuttamiseen. Tutkimuksesta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämiseen.
The thesis was carried out in cooperation with Oulu University and Oulu University of Applied Sciences and their DIGI-HYVE-project. The purpose of this thesis was to collect information about the online course named DigiWellPro. Research for the thesis was done with qualitative study. In this study, the researchers collected information by a webropol-survey. In the survey there were few questions about how the course managed to give out tools and guidance in recognizing the problematic use of social media in adolescents. Nine persons answered the survey. The answers were analysed with qualitative analysis and categorized in three different main titles.
The results of this study were mostly positive. People who studied on the course, thought that they gained knowledge and understanding about digital well-being. These people also experienced that now they know how to bring up these subjects with their clients. The respondants also thought that it was great that the course was fully awailable online but they also hoped for some more interaction in the course. The results from this thesis can be used for the development of the DigiWellPro course.