Täyssähköhenkilöautojen vaikutus katsastustoimintaan
Aalto, Joni (2024)
Aalto, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111428163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111428163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia täyssähköhenkilöautojen määrän kasvun vaikutusta katsastusalan liikevaihtoon ja katsastukseen kuluvaan aikaan. Työ rajattiin koskemaan vain täyssähköhenkilöautoja. Täyssähköhenkilöautojen yleistyminen vähentää päästömittauksia, joten liikevaihto laskee, mikäli hinnoittelua ei muuteta ja työmäärä muuttuu sähköautojen lisätarkastuskohteiden takia.
Työssä tutkittiin, miten ennustettu määrän kasvu vaikuttaa katsastusalan liikevaihtoon eri skenaarioissa ja miten määrän kasvu vaikuttaa katsastukseen kuluvaan aikaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi selvitettiin Autoalan Tiedotuskeskuksen kasvuennusteista, miten täyssähköhenkilöautojen määrä kasvaa tulevaisuudessa. Traficomin määräyksestä selvitettiin, miten täyssähköhenkilöauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta. Vaikutusta liikevaihtoon arvioitiin kasvuennusteisiin peilaten. Katsastushinnoittelua tutkittiin vain Pirkanmaan osalta, koska tiedot kerättiin käsityönä yritysten verkkosivuilta, mikä olisi ollut liian työlästä toteuttaa Suomen kaikista yrityksistä. Katsastukseen kuluvaa aikaa tutkittiin työntutkimuksella eli kellottamalla tarkastuskohteiden katsastamiseen kuluvat ajat. Katsastusyrittäjille tehdyllä haastattelututkimuksella selvitettiin alan toimijoiden näkemyksiä muutoksesta ja sen vaatimista toimenpiteistä.
Alan liikevaihdon todettiin laskevan noin 9 % vuoteen 2030 mennessä, mikäli hinnoittelua ei muuteta. Keskimääräiselle toimipaikalle tämän todettiin tarkoittavan noin 18 000 euron menetystä vuoteen 2030 mennessä. Pois jäävien tarkastuskohteiden katsastamiseen todettiin kuluvan 78 sekuntia. Sähköajoneuvojen lisätarkastuskohteiden katsastamiseen todettiin kuluvan 52 sekuntia, mikä on 2/3 polttomoottoriajoneuvon pois jääviin tarkastuskohteisiin kuluvasta ajasta. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää esimerkiksi alan yritysten hinnoittelussa tai työaikasuunnittelussa.
Työssä tutkittiin, miten ennustettu määrän kasvu vaikuttaa katsastusalan liikevaihtoon eri skenaarioissa ja miten määrän kasvu vaikuttaa katsastukseen kuluvaan aikaan. Tavoitteiden saavuttamiseksi selvitettiin Autoalan Tiedotuskeskuksen kasvuennusteista, miten täyssähköhenkilöautojen määrä kasvaa tulevaisuudessa. Traficomin määräyksestä selvitettiin, miten täyssähköhenkilöauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta. Vaikutusta liikevaihtoon arvioitiin kasvuennusteisiin peilaten. Katsastushinnoittelua tutkittiin vain Pirkanmaan osalta, koska tiedot kerättiin käsityönä yritysten verkkosivuilta, mikä olisi ollut liian työlästä toteuttaa Suomen kaikista yrityksistä. Katsastukseen kuluvaa aikaa tutkittiin työntutkimuksella eli kellottamalla tarkastuskohteiden katsastamiseen kuluvat ajat. Katsastusyrittäjille tehdyllä haastattelututkimuksella selvitettiin alan toimijoiden näkemyksiä muutoksesta ja sen vaatimista toimenpiteistä.
Alan liikevaihdon todettiin laskevan noin 9 % vuoteen 2030 mennessä, mikäli hinnoittelua ei muuteta. Keskimääräiselle toimipaikalle tämän todettiin tarkoittavan noin 18 000 euron menetystä vuoteen 2030 mennessä. Pois jäävien tarkastuskohteiden katsastamiseen todettiin kuluvan 78 sekuntia. Sähköajoneuvojen lisätarkastuskohteiden katsastamiseen todettiin kuluvan 52 sekuntia, mikä on 2/3 polttomoottoriajoneuvon pois jääviin tarkastuskohteisiin kuluvasta ajasta. Tutkimustuloksia on mahdollista hyödyntää esimerkiksi alan yritysten hinnoittelussa tai työaikasuunnittelussa.
