Aseptiikan merkitys lääkehoidon toteutuksessa
Romppainen, Tuula (2024)
Romppainen, Tuula
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on tarve tehostaa infektioiden torjuntaa lääkehuoneissa, joissa aseptisten käytäntöjen noudattaminen on ratkaisevaa potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Apotti-potilastietojärjestelmän myötä lääkehuoneisiin lisätyt työvälineet, kuten viivakoodinlukijat, parantavat lääkehoitoprosessien tehokkuutta, mutta voivat lisätä kontaminaatioriskiä, ellei aseptisia toimintatapoja noudateta.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa näyttöön perustuva ja käyttäjälähtöinen koulutusosio hoitajille aseptisesta työskentelystä lääkehuoneessa. Kehittämistyön päätavoitteena on hoitajien aseptisen osaamisen vahvistaminen lääkehuonetyöskentelyssä, potilasturvallisuuden edistäminen sekä infektioiden torjunnan tehostaminen. Tätä työtä voidaan hyödyntää hoitajien perehdytyksen suunnittelussa, implementoinnissa ja kehittämisessä HUS:ssa. Tutkimuksellisen osion tavoitteena on tiivistää ja arvioida tietoa aseptisesta työskentelystä lääkehuoneessa, luoden tietopohjan kehitettävälle koulutusosiolle. Kehittämisosuuden tavoitteena on laatia tutkimusosiossa kootun tiedon perusteella verkkoperehdytykseen koulutusosio, joka vastaa organisaation ja työntekijöiden tarpeita aseptiikan toteuttamisen parantamiseksi lääkehuonetyöskentelyssä. Tavoitteena on myös tuottaa koulutuksen sisältöä ja menetelmiä siten, että ne tukevat hoitajien oppimista ja käytännön soveltamista. Moodleen tehdyn kehittämisosion tarkoituksena on tukea aseptiikan toteutumista lääkehuoneessa työskentelyssä, edistäen samalla infektioiden torjuntaa.
Tulokset osoittivat, että aseptisen toiminnan onnistuminen vaatii jatkuvaa koulutusta, interventioita ja työyhteisön kulttuurin kehittämistä. Tärkeimmät tekijät aseptisten käytäntöjen noudattamisessa ovat ympäristöolosuhteet, yksilön asenteet, johtajuus ja sosiaalinen vaikutus. Resurssipula vaikeuttaa käsihygienian toteutumista, mutta johdonmukainen koulutus ja jatkuva seuranta voivat merkittävästi parantaa aseptista toimintaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jatkuva koulutus, uusien toimintatapojen kehittäminen sekä kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka yhdistää tiedon lisäämisen ja asenteiden muokkaamisen, ovat keskeisiä aseptisen toiminnan kehittämisessä ja infektioiden torjunnassa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena on tuottaa näyttöön perustuva ja käyttäjälähtöinen koulutusosio hoitajille aseptisesta työskentelystä lääkehuoneessa. Kehittämistyön päätavoitteena on hoitajien aseptisen osaamisen vahvistaminen lääkehuonetyöskentelyssä, potilasturvallisuuden edistäminen sekä infektioiden torjunnan tehostaminen. Tätä työtä voidaan hyödyntää hoitajien perehdytyksen suunnittelussa, implementoinnissa ja kehittämisessä HUS:ssa. Tutkimuksellisen osion tavoitteena on tiivistää ja arvioida tietoa aseptisesta työskentelystä lääkehuoneessa, luoden tietopohjan kehitettävälle koulutusosiolle. Kehittämisosuuden tavoitteena on laatia tutkimusosiossa kootun tiedon perusteella verkkoperehdytykseen koulutusosio, joka vastaa organisaation ja työntekijöiden tarpeita aseptiikan toteuttamisen parantamiseksi lääkehuonetyöskentelyssä. Tavoitteena on myös tuottaa koulutuksen sisältöä ja menetelmiä siten, että ne tukevat hoitajien oppimista ja käytännön soveltamista. Moodleen tehdyn kehittämisosion tarkoituksena on tukea aseptiikan toteutumista lääkehuoneessa työskentelyssä, edistäen samalla infektioiden torjuntaa.
Tulokset osoittivat, että aseptisen toiminnan onnistuminen vaatii jatkuvaa koulutusta, interventioita ja työyhteisön kulttuurin kehittämistä. Tärkeimmät tekijät aseptisten käytäntöjen noudattamisessa ovat ympäristöolosuhteet, yksilön asenteet, johtajuus ja sosiaalinen vaikutus. Resurssipula vaikeuttaa käsihygienian toteutumista, mutta johdonmukainen koulutus ja jatkuva seuranta voivat merkittävästi parantaa aseptista toimintaa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että jatkuva koulutus, uusien toimintatapojen kehittäminen sekä kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka yhdistää tiedon lisäämisen ja asenteiden muokkaamisen, ovat keskeisiä aseptisen toiminnan kehittämisessä ja infektioiden torjunnassa.