Dataohjattu markkinointi digitaalisissa kanavissa : opas sisustusalan pienelle palveluyritykselle
Tanskanen, Mika (2024)
Tanskanen, Mika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528347
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön ensimmäinen tavoite on havainnollistaa dataohjattua markkinointia digitaalisen markkinoinnin kanavissa sisustusalan palveluyritykselle. Opinnäytetyön toinen tavoite oli luoda sähköisessä muodossa oleva opas, joka ohjeistaa ja selittää dataohjatun markkinoinnin keinot digitaalisen markkinoinnin kanavissa sisustusalan pienelle palveluyritykselle. Oppaan tarkoituksena oli antaa selkeitä ohjeita dataohjattuun markkinointiin digitaalisen markkinoinnin kanavissa, jotka vastaavat pienen sisustusalan palveluyrityksen resursseja.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin sisustusalan palveluyrityksiä ja niiden toimialaa. Viitekehyksessä tarkasteltiin digitaalista markkinointia ja sen kanavia, ja siinä havainnollistettiin digitaalisen markkinoinnin sopivimmat kanavat pienelle sisustusalan palveluyritykselle. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin dataohjattua markkinointia ja sen osa-alueita, kuten data-analytiikkaa. Viitekehyksessä käytiin läpi erilaisia dataohjatun markkinoinnin työkaluja digitaalisissa kanavissa, kuten sosiaalisen median alustojen data-analytiikkatyökaluja. Viitekehyksessä tarkasteltiin myös dataohjatun markkinoinnin hyötyjä ja tulevaisuudennäkymiä.
Työn tuotos laadittiin viitekehyksen pohjalta. Tuloksena syntynyt opas ohjeistaa selkeästi dataohjattuun markkinointiin digitaalisissa kanavissa. Viitekehys pohjautuu ammattikirjallisuuteen ja asiantuntijalähteisiin, jotka käsittelevät markkinointia ja sisustusalaa. Lähteet ovat monipuolisia, luotettavia, ajankohtaisia ja merkityksellisiä. Suurin osa lähteistä on englanninkielisiä, ja ne käsittelevät dataohjattua markkinointia, digitaalista markkinointia, data-analytiikkaa ja sisustusalaa. Tämä opinnäytetyö selkeyttää dataohjattua markkinointia digitaalisissa kanavissa sisustusalan pienelle palveluyritykselle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dataohjatun markkinoinnin avulla sisustusalan palveluyritykset voivat parantaa markkinointiaan ja siten kasvattaa liiketoimintaansa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin sisustusalan palveluyrityksiä ja niiden toimialaa. Viitekehyksessä tarkasteltiin digitaalista markkinointia ja sen kanavia, ja siinä havainnollistettiin digitaalisen markkinoinnin sopivimmat kanavat pienelle sisustusalan palveluyritykselle. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin dataohjattua markkinointia ja sen osa-alueita, kuten data-analytiikkaa. Viitekehyksessä käytiin läpi erilaisia dataohjatun markkinoinnin työkaluja digitaalisissa kanavissa, kuten sosiaalisen median alustojen data-analytiikkatyökaluja. Viitekehyksessä tarkasteltiin myös dataohjatun markkinoinnin hyötyjä ja tulevaisuudennäkymiä.
Työn tuotos laadittiin viitekehyksen pohjalta. Tuloksena syntynyt opas ohjeistaa selkeästi dataohjattuun markkinointiin digitaalisissa kanavissa. Viitekehys pohjautuu ammattikirjallisuuteen ja asiantuntijalähteisiin, jotka käsittelevät markkinointia ja sisustusalaa. Lähteet ovat monipuolisia, luotettavia, ajankohtaisia ja merkityksellisiä. Suurin osa lähteistä on englanninkielisiä, ja ne käsittelevät dataohjattua markkinointia, digitaalista markkinointia, data-analytiikkaa ja sisustusalaa. Tämä opinnäytetyö selkeyttää dataohjattua markkinointia digitaalisissa kanavissa sisustusalan pienelle palveluyritykselle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että dataohjatun markkinoinnin avulla sisustusalan palveluyritykset voivat parantaa markkinointiaan ja siten kasvattaa liiketoimintaansa.