Oppimateriaali isotooppilaboraatioihin : työkirja röntgenhoitajaopiskelijoille
Hakala, Seidi; Karhu, Eini (2024)
Hakala, Seidi
Karhu, Eini
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528318
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulussa hyödynnetään laboraatiotyökirjoja eri opintojaksoilla, mutta Isotooppitutkimukset-opintojaksolle sellaista ei ole vielä kehitetty. Tunnistimme itse tarpeen oppimisen vahvistamiselle ko. opintojaksolla vuonna 2023 ja ideasta syntyi opinnäytetyöaiheemme. Oppimisen vahvistamiseksi loimme laboraatiotyökirjan röntgenhoitajaopiskelijoille Isotooppitutkimukset-opintojaksolle.
Toiminnallisena opinnäytetyönä luodussa työkirjassa isotooppityöskentelyn oppimista tuetaan tehtävien ja lyhyiden teoriaosuuksien avulla. Työkirja on opiskelijalähtöinen, mutta teimme yhteistyötä myös opetushenkilöstön kanssa. Työkirjan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa käytettiin vuorovaikutuksellisia keinoja kohderyhmien kanssa työkirjan hyödynnettävyyden vahvistamiseksi. Vuorovaikutus tapahtui kysely- ja palautelomakkeilla sekä yhteistyöpalaverilla vastuuopettajan kanssa. Näin teimme työkirjasta kohderyhmiään mahdollisimman hyvin palvelevan.
Työkirja toteutettiin konstruktiivisen oppimisteorian mukaisesti. Työkirjassa huomioidaan eri oppimistyylit, Opetushallituksen ja Metropolia Ammattikorkeakoulun pedagogiset linjaukset. Työkirja sisältää teoriaa, kuvia ja laboraatioharjoituksia. Työkirjan sisältö koostuu kuudesta pääteemasta: isotooppityöskentelyn terminologia, isotooppityöskentelyn säteilylajit, radionuklidilaboratorio, radiolääkkeiden käyttökuntoon saattaminen, isotooppitutkimusten ja -hoitojen kulku sekä kontaminaatiotilanteet ja radioaktiivisen jätteen käsittely. Työkirjan asiasisältö rajattiin opiskelijoiden tarpeiden mukaisesti huomioiden osaamistavoitteet ja röntgenhoitajan työn kannalta keskeiset osa-alueet.
Työkirja voi vahvistaa opiskelijoiden oppimista isotooppitutkimuksista ja -hoidoista sekä tuoda pedagogista lisäarvoa röntgenhoitajien opetukseen Isotooppitutkimukset-opintojaksolla. Työkirja tukee opiskelijoiden ammatillista kehittymistä ja työelämään siirtymistä syventämällä heidän osaamistaan. Lisäksi työkirja voi helpottaa opettajan suunnittelutyötä sekä mahdollistaa opintojakson laboraatioharjoittelun jatkokehittämisen.
Toiminnallisena opinnäytetyönä luodussa työkirjassa isotooppityöskentelyn oppimista tuetaan tehtävien ja lyhyiden teoriaosuuksien avulla. Työkirja on opiskelijalähtöinen, mutta teimme yhteistyötä myös opetushenkilöstön kanssa. Työkirjan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa käytettiin vuorovaikutuksellisia keinoja kohderyhmien kanssa työkirjan hyödynnettävyyden vahvistamiseksi. Vuorovaikutus tapahtui kysely- ja palautelomakkeilla sekä yhteistyöpalaverilla vastuuopettajan kanssa. Näin teimme työkirjasta kohderyhmiään mahdollisimman hyvin palvelevan.
Työkirja toteutettiin konstruktiivisen oppimisteorian mukaisesti. Työkirjassa huomioidaan eri oppimistyylit, Opetushallituksen ja Metropolia Ammattikorkeakoulun pedagogiset linjaukset. Työkirja sisältää teoriaa, kuvia ja laboraatioharjoituksia. Työkirjan sisältö koostuu kuudesta pääteemasta: isotooppityöskentelyn terminologia, isotooppityöskentelyn säteilylajit, radionuklidilaboratorio, radiolääkkeiden käyttökuntoon saattaminen, isotooppitutkimusten ja -hoitojen kulku sekä kontaminaatiotilanteet ja radioaktiivisen jätteen käsittely. Työkirjan asiasisältö rajattiin opiskelijoiden tarpeiden mukaisesti huomioiden osaamistavoitteet ja röntgenhoitajan työn kannalta keskeiset osa-alueet.
Työkirja voi vahvistaa opiskelijoiden oppimista isotooppitutkimuksista ja -hoidoista sekä tuoda pedagogista lisäarvoa röntgenhoitajien opetukseen Isotooppitutkimukset-opintojaksolla. Työkirja tukee opiskelijoiden ammatillista kehittymistä ja työelämään siirtymistä syventämällä heidän osaamistaan. Lisäksi työkirja voi helpottaa opettajan suunnittelutyötä sekä mahdollistaa opintojakson laboraatioharjoittelun jatkokehittämisen.