Katsaus representaatioon : seksuaalisuus mediassa ja Miss Fortune-hahmon splash-taide League of Legends -pelissä
Röyttä, Emilia (2024)
Röyttä, Emilia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528355
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarjoaa katsauksen representaation teemoihin. Työn tavoitteena on korostaa suunnittelijan eettistä velvollisuutta kehittää ymmärrystään kuvaamistaan ihmisistä ja aiheista, kuten myös tarkoituksellisia tapoja tulkita ja tuottaa mediaa. Työssä tutustutaan etenkin seksuaalisiin kuvauksiin lähinnä naisten ja naishahmojen näkökulmasta sekä pohditaan, miten ne kytkeytyvät seksismiin yhteiskunnallisesti ja videopeliympäristöissä.
Kirjallisuuskatsauksen kaltainen teoriaosuus tutustuu feministiseen tekstiin representaatioista ja katsomisen teoriasta. Esitellyt teoriat ovat usein sovellettavissa eri konteksteihin, eivät vain naisasiaan. Aiheeseen liittyvien määritelmien epämääräisyys ja tulkintojen subjektiivinen luonne tekevät selkeistä rajanvedoista ”hyvän” ja ”huonon” kuvauksen välillä parhaimmillaankin vain ehdollisia. Teoriassa kehotetaan purkamaan esitysten syntyyn vaikuttaneita prosesseja ja niiden olemassaolon seurauksia rakentavampana tapana analysoida mediaa.
Kontekstina tekstissä tarjotaan tarpeellinen tieto League of Legends -pelistä, sen olennaisista sisällöistä sekä videopeliteollisuuden ja -yhteisöjen sukupuolittuneesta kentästä. Visuaalisen aineiston analyysi hyödyntää laadullista sisällön erittelyä ja lähilukua pelin sankarihahmon kahden kuvituksen tulkintaan. Projektiosuudessa teoriaa sovelletaan käytännössä kahteen hahmokuvitusluonnokseen, joista yhden tavoitteena on toimia ensisijaisesti seksuaalisena kuvauksena ja toisen ei-seksuaalisena kuvauksena. Projektiin kehitettiin alkuperäinen hahmo ja kuvauksissa tehdyt valinnat perustellaan tekstissä. Kokonaisuus tarjoaa arvokkaan, joskin puutteellisen perehdytyksen tähän aina ajankohtaiseen representaation aiheeseen sekä työkaluja median tulkintaan.
Kirjallisuuskatsauksen kaltainen teoriaosuus tutustuu feministiseen tekstiin representaatioista ja katsomisen teoriasta. Esitellyt teoriat ovat usein sovellettavissa eri konteksteihin, eivät vain naisasiaan. Aiheeseen liittyvien määritelmien epämääräisyys ja tulkintojen subjektiivinen luonne tekevät selkeistä rajanvedoista ”hyvän” ja ”huonon” kuvauksen välillä parhaimmillaankin vain ehdollisia. Teoriassa kehotetaan purkamaan esitysten syntyyn vaikuttaneita prosesseja ja niiden olemassaolon seurauksia rakentavampana tapana analysoida mediaa.
Kontekstina tekstissä tarjotaan tarpeellinen tieto League of Legends -pelistä, sen olennaisista sisällöistä sekä videopeliteollisuuden ja -yhteisöjen sukupuolittuneesta kentästä. Visuaalisen aineiston analyysi hyödyntää laadullista sisällön erittelyä ja lähilukua pelin sankarihahmon kahden kuvituksen tulkintaan. Projektiosuudessa teoriaa sovelletaan käytännössä kahteen hahmokuvitusluonnokseen, joista yhden tavoitteena on toimia ensisijaisesti seksuaalisena kuvauksena ja toisen ei-seksuaalisena kuvauksena. Projektiin kehitettiin alkuperäinen hahmo ja kuvauksissa tehdyt valinnat perustellaan tekstissä. Kokonaisuus tarjoaa arvokkaan, joskin puutteellisen perehdytyksen tähän aina ajankohtaiseen representaation aiheeseen sekä työkaluja median tulkintaan.