Palveluliiketoiminnan kehittäminen työnhakuvalmennusyritykselle
Joentaus, Teemu (2024)
Joentaus, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111528405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimihenkilötason työnhakijoille suunnattu työnhakuvalmennuspalvelu tulevaisuudessa perustettavalle yritykselle. Työn taustalla oli havainto työmarkkinoiden digitalisaatiosta ja kilpailun kiristymisestä, mikä on lisännyt erityisesti vastavalmistuneiden, alanvaihtajien ja työelämään palaavien tarpeita kehittää työnhakutaitojaan. Yrityksen suunnitellussa palvelukonseptissa keskitytään asiakkaiden työnhakutaitojen vahvistamiseen ja heidän kilpailuasemansa parantamiseen, jotta he saavuttavat omat uratavoitteensa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kohderyhmään kuuluvia työnhakijoita. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden haasteita, toiveita ja odotuksia työnhaussa. Haastattelut antoivat syvällistä tietoa siitä, mitä kohderyhmä kaipaa työnhakuvalmennukselta ja millaisia taitoja he haluavat kehittää, kuten CV:n ja työhakemuksen laatimista, työhaastatteluihin valmistautumista, henkilökohtaisen brändin rakentamista ja verkostoitumista erityisesti digitaalisten kanavien kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi joustava ja asiakaslähtöinen palvelumalli, joka vastaa toimihenkilötason työnhakijoiden tarpeisiin. Palvelukonseptiin kuuluu eri moduuleja, joiden avulla asiakkaita tuetaan heidän työnhakutaitojensa kehittämisessä ja ammatillisessa profiloinnissaan. Esimerkiksi digitaalisen näkyvyyden kehittäminen, henkilöbrändäys sekä etähaastatteluvalmennus ovat keskeisiä osia palvelua, ja ne mukautetaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.
Lisäksi työssä kehitettiin markkinointistrategia, joka pohjautuu digitaalisten kanavien hyödyntämiseen asiakashankinnassa ja brändin tunnettuuden lisäämisessä. Sosiaalisen median kanavat, kuten LinkedIn ja Instagram, toimivat tärkeinä markkinointikanavina, ja kohdennettujen mainos-kampanjoiden avulla yritys voi tavoittaa asiakasryhmänsä tehokkaasti. Jatkokehityksen kannalta palvelukonseptin toimintaa arvioidaan asiakastyytyväisyyskyselyjen sekä työllistymisasteen seurannan avulla, ja palvelua mukautetaan kerätyn palautteen perusteella vastaamaan entistä paremmin työmarkkinoiden muuttuviin vaatimuksiin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui kohderyhmään kuuluvia työnhakijoita. Haastattelujen avulla pyrittiin selvittämään asiakkaiden haasteita, toiveita ja odotuksia työnhaussa. Haastattelut antoivat syvällistä tietoa siitä, mitä kohderyhmä kaipaa työnhakuvalmennukselta ja millaisia taitoja he haluavat kehittää, kuten CV:n ja työhakemuksen laatimista, työhaastatteluihin valmistautumista, henkilökohtaisen brändin rakentamista ja verkostoitumista erityisesti digitaalisten kanavien kautta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi joustava ja asiakaslähtöinen palvelumalli, joka vastaa toimihenkilötason työnhakijoiden tarpeisiin. Palvelukonseptiin kuuluu eri moduuleja, joiden avulla asiakkaita tuetaan heidän työnhakutaitojensa kehittämisessä ja ammatillisessa profiloinnissaan. Esimerkiksi digitaalisen näkyvyyden kehittäminen, henkilöbrändäys sekä etähaastatteluvalmennus ovat keskeisiä osia palvelua, ja ne mukautetaan asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin.
Lisäksi työssä kehitettiin markkinointistrategia, joka pohjautuu digitaalisten kanavien hyödyntämiseen asiakashankinnassa ja brändin tunnettuuden lisäämisessä. Sosiaalisen median kanavat, kuten LinkedIn ja Instagram, toimivat tärkeinä markkinointikanavina, ja kohdennettujen mainos-kampanjoiden avulla yritys voi tavoittaa asiakasryhmänsä tehokkaasti. Jatkokehityksen kannalta palvelukonseptin toimintaa arvioidaan asiakastyytyväisyyskyselyjen sekä työllistymisasteen seurannan avulla, ja palvelua mukautetaan kerätyn palautteen perusteella vastaamaan entistä paremmin työmarkkinoiden muuttuviin vaatimuksiin.