“Koirat karkaavat kirjoista” – Oheistuotteiden asiakasprofiilit : case Mauri Kunnas
Hiltunen, Helmi (2024)
Hiltunen, Helmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111628444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111628444
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä hyödynnettiin palvelumuotoilua Mauri Kunnas -brändin oheistuotteiden asiakasryhmien tutkimukseen. Tutkimuksen tavoitteena on kerätä ajankohtaista tietoa brändistä kiinnostuneista asiakkaista ja muodostaa kerätyn aineiston pohjalta merkittävimmille asiakasryhmille asiakasprofiilit. Työn tuloksia hyödyntää Napa Arts & Licensing Agency Oy, Mauri Kunnaksen lisensointiagentuuri.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahden otsikon alle: Oheistuotteet brändin laajentamisessa ja Asiakaslähtöinen liiketoiminta. Näistä ensimmäisessä avaan, mikä brändi on, miten ja miksi sitä lisensoidaan sekä mitenkä oheistuotteita käytetään osana brändin laajentamista. Jälkimmäisessä keskityn enemmän tutkimuksen kohteeseen itseensä avaten asiakasymmärrystä ja -käyttäytymistä, asiakkaiden segmentoinnin prosessia sekä sitä, mitä käyttötarkoituksia asiakasprofiileilla on.
Keräsin opinnäytetyön tutkimusta varten aineistoa julkisella kyselyllä sekä havainnoimalla asiakkaita. Opinnäytetyön aineiston pohjalta ja sen analyysin tuloksena on tuotettu toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa brändin oheistuotteista kiinnostuneista asiakkaista sekä näiden piirteitä, asiakaskäyttäytymisestä ja ostotottumuksista. Kerätty aineisto on tiivistetty kolmeen asiakasprofiiliin ja tutkimuksen aikana tehtyjen havaintojen johtopäätöksiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahden otsikon alle: Oheistuotteet brändin laajentamisessa ja Asiakaslähtöinen liiketoiminta. Näistä ensimmäisessä avaan, mikä brändi on, miten ja miksi sitä lisensoidaan sekä mitenkä oheistuotteita käytetään osana brändin laajentamista. Jälkimmäisessä keskityn enemmän tutkimuksen kohteeseen itseensä avaten asiakasymmärrystä ja -käyttäytymistä, asiakkaiden segmentoinnin prosessia sekä sitä, mitä käyttötarkoituksia asiakasprofiileilla on.
Keräsin opinnäytetyön tutkimusta varten aineistoa julkisella kyselyllä sekä havainnoimalla asiakkaita. Opinnäytetyön aineiston pohjalta ja sen analyysin tuloksena on tuotettu toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa brändin oheistuotteista kiinnostuneista asiakkaista sekä näiden piirteitä, asiakaskäyttäytymisestä ja ostotottumuksista. Kerätty aineisto on tiivistetty kolmeen asiakasprofiiliin ja tutkimuksen aikana tehtyjen havaintojen johtopäätöksiin.