Millenniaalit ja uuden auton ostaminen verkosta
Raevuori, Matti (2024)
Raevuori, Matti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728447
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ymmärtää millenniaalien asenteita ja näkemyksiä uuden auton ostamisesta verkosta. Millenniaalit, eli vuosina 1981–1996 syntyneet, muodostavat merkittävän osan verkkokaupan käyttäjistä, ja heillä on potentiaalia olla merkittävä asiakasryhmä myös uusien autojen verkkokaupassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastatteluja ja verkkomateriaalihavaintoja tiedonkeruumenetelminä. Haastatteluihin osallistui viisi kohderyhmän edustajaa, ja aineisto analysoitiin sisältöanalyysin menetelmillä. Verkkomateriaalihavainnoissa tarkasteltiin kahden automerkin verkkokauppojen käytettävyyttä ja tarjottuja palveluita Service Safari -menetelmällä. Verkkomateriaalihavaintojen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyön tietoperusta käsittää autoalaa, verkkokauppaa ja auton verkosta ostamista koskevaa aineistoa, erityisesti millenniaalien ostokäyttäytymiseen liittyen.
Haastateltavat tunnistivat verkkokaupan etuja, mutta eivät silti nähneet selviä kannustimia auton ostamiseen verkosta. Koettuja esteitä olivat muun muassa koeajon ja fyysisen näkemisen puute sekä luottamuksen puute ostoprosessin läpinäkyvyyteen. Verkkokaupat voisivat harkita asiakasarvioiden ja -kokemusten lisäämistä palveluihin, etuja pelkästään verkossa asioiville sekä erilaisia digitaalisia ja asiakaspalveluratkaisuja fyysisen asioinnin tarpeen vähentämiseksi. Saumaton verkkokaupan ja fyysisten palveluiden yhdistäminen voisi lisäksi tarjota millenniaaleille sujuvamman ja luotettavamman auton ostoprosessin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa käytettiin teemahaastatteluja ja verkkomateriaalihavaintoja tiedonkeruumenetelminä. Haastatteluihin osallistui viisi kohderyhmän edustajaa, ja aineisto analysoitiin sisältöanalyysin menetelmillä. Verkkomateriaalihavainnoissa tarkasteltiin kahden automerkin verkkokauppojen käytettävyyttä ja tarjottuja palveluita Service Safari -menetelmällä. Verkkomateriaalihavaintojen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Opinnäytetyön tietoperusta käsittää autoalaa, verkkokauppaa ja auton verkosta ostamista koskevaa aineistoa, erityisesti millenniaalien ostokäyttäytymiseen liittyen.
Haastateltavat tunnistivat verkkokaupan etuja, mutta eivät silti nähneet selviä kannustimia auton ostamiseen verkosta. Koettuja esteitä olivat muun muassa koeajon ja fyysisen näkemisen puute sekä luottamuksen puute ostoprosessin läpinäkyvyyteen. Verkkokaupat voisivat harkita asiakasarvioiden ja -kokemusten lisäämistä palveluihin, etuja pelkästään verkossa asioiville sekä erilaisia digitaalisia ja asiakaspalveluratkaisuja fyysisen asioinnin tarpeen vähentämiseksi. Saumaton verkkokaupan ja fyysisten palveluiden yhdistäminen voisi lisäksi tarjota millenniaaleille sujuvamman ja luotettavamman auton ostoprosessin.