Kielivähemmistöisten lasten digitaalisen median käyttö : mediakasvatusopas pienten lasten vanhemmille
Alabay, Dilan; Hyvönen, Henna; Nousiainen, Naoko (2024)
Alabay, Dilan
Hyvönen, Henna
Nousiainen, Naoko
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728461
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella mediakasvatusopas, joka tukee alle 6-vuotiaiden lasten vanhempia turvallisen median käytössä. Tuloksena syntynyt opas sisältää tietoa ja antaa vinkkejä turvalliseen mediankäyttöön.
Työelämänkumppani on Irakin Naisten yhdistys, jossa huomattiin tarve vanhempien mediakasvatustaitojen tukemiseen.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat tutkimukset lapsen kielellisestä kehityksestä, lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittymisestä sekä tutkimukset mediakäytön vaikutuksista lapsiin. Pohdimme näiden teorioiden kautta sitä mitä hyötyä sekä haittaa medialaitteiden käytöllä voi olla lapsen kehitykselle. Peilaamme näitä teoriakäsitteitä lastensuojelulakiin (417/2007) sekä varhaiskasvatussuunnitelmaan, jotka ohjaavat varhaiskasvatuksen sosionomin työtä.
Oppaassa esitellään mediakäytön hyötyjä, sekä liiallisen käytön vaikutuksia lapsen kehitykseen. Opas tarjoaa tiedon tämänhetkisistä ikärajoituksista, sekä turvallisesta mediankäytöstä. Opas haastaa vanhempia miettimään lapsen mediankäyttöä ja tarjoaa heille ideoita yhteisiin mediahetkiin. Lopuksi opas muistuttaa vanhempaa lapsuuden ainutlaatuisuudesta ja rohkaisee vanhempia tarjoamaan monipuolisen lapsuuden, jossa lasta suojataan liiallisen mediankäytön haitoilta. Käytimme selkokieltä ja työelämänkumppanin avulla opas käännettiin asiakaskunnan kielitarpeiden mukaan.
Kielivähemmistöperheille ei löydy median käyttöopasta omalla äidinkielellä, tai ne ovat isoja kokonaisuuksia. Työelämänkumppanin puolelta saimme hyvää palautetta oppaan sisällöstä. Työntekijät pitivät hyvänä herätellä perheitä ajattelemaan omaa mediankäyttöä sekä myös sitä, että annoimme tietoa perheille mediankäytön hyödyistä sekä haitoista.
Jatkosuunnitelmana olisi seurata miten opas tulee käyttöön työelämänkumppanin kanssa. Oppaan tiimoilta voisi myös työelämäkumppanin tiloissa mahdollisesti pitää jonkinlaista infotilaisuutta aiheeseen liittyen. Varhaiskasvatuksessa opasta voisi käyttää vanhempien kanssa käytävään yhteistyöhön tiedon tuottajana ja keskustelun tukena perheiden kanssa. Oppaan voi kääntää useammalle kielelle asiakaskunnan tarpeiden mukaan.
Työelämänkumppani on Irakin Naisten yhdistys, jossa huomattiin tarve vanhempien mediakasvatustaitojen tukemiseen.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat tutkimukset lapsen kielellisestä kehityksestä, lapsen vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisten taitojen kehittymisestä sekä tutkimukset mediakäytön vaikutuksista lapsiin. Pohdimme näiden teorioiden kautta sitä mitä hyötyä sekä haittaa medialaitteiden käytöllä voi olla lapsen kehitykselle. Peilaamme näitä teoriakäsitteitä lastensuojelulakiin (417/2007) sekä varhaiskasvatussuunnitelmaan, jotka ohjaavat varhaiskasvatuksen sosionomin työtä.
Oppaassa esitellään mediakäytön hyötyjä, sekä liiallisen käytön vaikutuksia lapsen kehitykseen. Opas tarjoaa tiedon tämänhetkisistä ikärajoituksista, sekä turvallisesta mediankäytöstä. Opas haastaa vanhempia miettimään lapsen mediankäyttöä ja tarjoaa heille ideoita yhteisiin mediahetkiin. Lopuksi opas muistuttaa vanhempaa lapsuuden ainutlaatuisuudesta ja rohkaisee vanhempia tarjoamaan monipuolisen lapsuuden, jossa lasta suojataan liiallisen mediankäytön haitoilta. Käytimme selkokieltä ja työelämänkumppanin avulla opas käännettiin asiakaskunnan kielitarpeiden mukaan.
Kielivähemmistöperheille ei löydy median käyttöopasta omalla äidinkielellä, tai ne ovat isoja kokonaisuuksia. Työelämänkumppanin puolelta saimme hyvää palautetta oppaan sisällöstä. Työntekijät pitivät hyvänä herätellä perheitä ajattelemaan omaa mediankäyttöä sekä myös sitä, että annoimme tietoa perheille mediankäytön hyödyistä sekä haitoista.
Jatkosuunnitelmana olisi seurata miten opas tulee käyttöön työelämänkumppanin kanssa. Oppaan tiimoilta voisi myös työelämäkumppanin tiloissa mahdollisesti pitää jonkinlaista infotilaisuutta aiheeseen liittyen. Varhaiskasvatuksessa opasta voisi käyttää vanhempien kanssa käytävään yhteistyöhön tiedon tuottajana ja keskustelun tukena perheiden kanssa. Oppaan voi kääntää useammalle kielelle asiakaskunnan tarpeiden mukaan.