Traumaosaaminen lastensuojelun sijaishuollossa: työntekijöiden näkökulmia osaamiseen ja osaamistarpeisiin
Aulanko, Stella (2024)
Aulanko, Stella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728475
Tiivistelmä
Lisääntyvä tietoisuus trauman vaikutuksista yksilön elämälle asettaa lastensuojelun sijaishuollolle vaatimuksia henkilöstön traumaosaamisen tason kartoittamisesta ja kehittämisestä ottaen huomioon asiakasryhmän haavoittuvuuden. Aiheesta lastensuojelun sijaishuollon näkökulmasta on tehty Suomessa toistaiseksi vähän tutkimusta. Lastenkodissa asuvat asiakkaat ovat todennäköisesti altistuneet elämässään traumatisoiville kokemuksille ja on tärkeää, että heidän kanssaan työskentelevillä on käytössään ajantasaiset ja yhtenäiset traumaosaamisen työkalut, mitkä voivat sisältää esimerkiksi työmenetelmäkoulutuksia ja systeemitason muutoksia.
Tarkastelen aihepiiriä traumainformoidun työn ja lapsuuden haitallisten kokemusten (ACE) näkökulmista. Toteutin opinnäytetyön haastattelututkimuksena, jonka aineiston keräsin Hyvösen lastenkodissa työskenteleviltä sosionomeilta. Analysoin aineistoa teemoittelun menetelmin. Tarkoituksenani oli selvittää, millaisena työntekijät näkevät traumaosaamisen ja sen roolin omassa työssään, ja millaisia osaamistarpeita he tunnistavat henkilökohtaisella sekä työyhteisötasolla.
Traumaosaaminen nähtiin keskeisenä osana työtä, ja se sisälsi trauman ymmärrystä käsitteenä, traumakäytöksen tunnistamista, sekä traumataustan huomioimista kohtaamisessa ja käytänteissä. Lapsuuden haitallisia kokemuksia lasten haastavan käytöksen taustalla tunnistettiin kerrottaessa tilanteista, joissa traumaosaamisen koettiin olevan tärkeää. Haastateltavat nimesivät traumainformoituja työtapoja ja työyhteisön arvoja, jotka kumpusivat koulutuksesta, teoriatiedosta sekä työkokemuksesta. Oman traumaosaamisen nähtiin olevan vähintään tyydyttävällä tasolla. Osaamistarpeita tunnistettiin liittyen työmetodeihin, osaamisen ajan tasalla pitämiseen ja koulutusten systemaattisuuteen. Traumaosaaminen muodostaa pohjan lapsen kokonaisvaltaiselle kohtaamiselle, ja koko työyhteisöä koskevat koulutukset voivat edistää sen yhdenmukaisuutta, osaamisen näkyväksi tekemistä ja traumahoidon laadun tasaisuutta. Opinnäytetyön tulokset voivat toimia pohjana laajemmalle tutkimukselle sekä kehittämistyölle.
Tarkastelen aihepiiriä traumainformoidun työn ja lapsuuden haitallisten kokemusten (ACE) näkökulmista. Toteutin opinnäytetyön haastattelututkimuksena, jonka aineiston keräsin Hyvösen lastenkodissa työskenteleviltä sosionomeilta. Analysoin aineistoa teemoittelun menetelmin. Tarkoituksenani oli selvittää, millaisena työntekijät näkevät traumaosaamisen ja sen roolin omassa työssään, ja millaisia osaamistarpeita he tunnistavat henkilökohtaisella sekä työyhteisötasolla.
Traumaosaaminen nähtiin keskeisenä osana työtä, ja se sisälsi trauman ymmärrystä käsitteenä, traumakäytöksen tunnistamista, sekä traumataustan huomioimista kohtaamisessa ja käytänteissä. Lapsuuden haitallisia kokemuksia lasten haastavan käytöksen taustalla tunnistettiin kerrottaessa tilanteista, joissa traumaosaamisen koettiin olevan tärkeää. Haastateltavat nimesivät traumainformoituja työtapoja ja työyhteisön arvoja, jotka kumpusivat koulutuksesta, teoriatiedosta sekä työkokemuksesta. Oman traumaosaamisen nähtiin olevan vähintään tyydyttävällä tasolla. Osaamistarpeita tunnistettiin liittyen työmetodeihin, osaamisen ajan tasalla pitämiseen ja koulutusten systemaattisuuteen. Traumaosaaminen muodostaa pohjan lapsen kokonaisvaltaiselle kohtaamiselle, ja koko työyhteisöä koskevat koulutukset voivat edistää sen yhdenmukaisuutta, osaamisen näkyväksi tekemistä ja traumahoidon laadun tasaisuutta. Opinnäytetyön tulokset voivat toimia pohjana laajemmalle tutkimukselle sekä kehittämistyölle.