Tavoitteesta tehdyksi! : kognitiivisesti saavutettava viikkolukujärjestys ADHD-korkeakouluopiskelijoille helpottamaan arjen strukturointia
Mansikka, Katriina; Vepsäläinen, Adalmiina (2024)
Mansikka, Katriina
Vepsäläinen, Adalmiina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111728497
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin prototyyppi viikkolukujärjestyksestä avuksi arjen hallintaan opiskelijoille, joilla on ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö. Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osuudesta. Tavoitteena oli ottaa selvää millaisia haasteita ADHD voi luoda opiskelijan arkeen, ja kuinka näitä haasteita voidaan ratkaista saavutettavan muotoilun keinoin, sekä suunnitella näiden ratkaisujen pohjalta prototyyppi viikkolukujärjestyksestä arjenhallinnan tueksi.
Teoreettisessa osuudessa tutustutaan kirjallisuuskatsauksen avulla ADHD:seen ja ADHD-oireisen arjenhallintaan, sekä esitellään saavutettavan suunnittelun keinoja, joiden avulla graafisessa suunnittelussa voidaan ottaa huomioon ADHD.
Toiminnallisessa osassa suunnitellaan prototyyppi seinälle ripustettavasta viikkolukujärjestyksestä, jonka toiminnallisuus perustuu ADHD-kirjallisuudesta löydettyihin arkea helpottaviin tekniikoihin. Lukujärjestyksen visuaalinen ilme pyrittiin luomaan saavutettavan suunnittelun periaatteita noudattaen.
Opinnäytetyössä nousee esiin, kuinka ADHD näkyy erilaisina toiminnanohjauksen haasteina, kuten prokrastinointina ja muistamisen vaikeutena, jotka vaikeuttavat arjessa selviytymistä. Toiminnanohjauksen tueksi esitellään ADHD-kirjallisuudesta tekniikoita, joita hyödyntämällä tehtävien suorittaminen ja aikaan saaminen helpottuu. Toiminnallisessa osassa analysoitiin olemassa olevia viikkolukujärjestyksiä ADHD:n näkökulmasta teoriaosuuden tietopohjan avulla. Lukujärjestyksistä löytyi puutteita saavutettavuudessa ja toiminnallisuudessa. Suunnittelussa sovellettiin ADHD-kirjallisuudesta arjenhallintaa tukevia tekniikoita osaksi viikkolukujärjestyksen rakennetta, ja huolehdittiin kognitiivisen saavutettavuuden avulla siitä, että visuaaliset ratkaisut ovat saavutettavia.
Teoreettisessa osuudessa tutustutaan kirjallisuuskatsauksen avulla ADHD:seen ja ADHD-oireisen arjenhallintaan, sekä esitellään saavutettavan suunnittelun keinoja, joiden avulla graafisessa suunnittelussa voidaan ottaa huomioon ADHD.
Toiminnallisessa osassa suunnitellaan prototyyppi seinälle ripustettavasta viikkolukujärjestyksestä, jonka toiminnallisuus perustuu ADHD-kirjallisuudesta löydettyihin arkea helpottaviin tekniikoihin. Lukujärjestyksen visuaalinen ilme pyrittiin luomaan saavutettavan suunnittelun periaatteita noudattaen.
Opinnäytetyössä nousee esiin, kuinka ADHD näkyy erilaisina toiminnanohjauksen haasteina, kuten prokrastinointina ja muistamisen vaikeutena, jotka vaikeuttavat arjessa selviytymistä. Toiminnanohjauksen tueksi esitellään ADHD-kirjallisuudesta tekniikoita, joita hyödyntämällä tehtävien suorittaminen ja aikaan saaminen helpottuu. Toiminnallisessa osassa analysoitiin olemassa olevia viikkolukujärjestyksiä ADHD:n näkökulmasta teoriaosuuden tietopohjan avulla. Lukujärjestyksistä löytyi puutteita saavutettavuudessa ja toiminnallisuudessa. Suunnittelussa sovellettiin ADHD-kirjallisuudesta arjenhallintaa tukevia tekniikoita osaksi viikkolukujärjestyksen rakennetta, ja huolehdittiin kognitiivisen saavutettavuuden avulla siitä, että visuaaliset ratkaisut ovat saavutettavia.