Virtuaalitodellisuuspeli Godot 4 -pelimoottorilla
Kärki, Markus (2024)
Kärki, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828609
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luotiin Virtuaalitodellisuus projektia Godot-pelimoottorin avulla. Työn ta-voitteena oli tutustua Godotin kyvykkyyteen ja mahdollisiin vahvuuksiin virtuaalitodellisuuskehi-tyksessä. Työssä tutustutaan myös tarkasti Godotin rakenteeseen ja ominaisuuksiin. Projektissa käytettiin Godotin uusinta versiota eli Godot 4 -pelimoottoria.
Opinnäytetyössä tutustutaan virtuaalitodellisuusteknologiaan, kuten VR-laseihin ja ohjaimiin, jotka mahdollistavat vuorovaikutuksen virtuaaliympäristöjen kanssa. Lisäksi työssä tutustuttiin lyhyesti Godot pelimoottorin taustaan ja historiaan.
Opinnäytettä työstettiin ensin projektin suunnittelulla, josta siirryttiin päivittäiseen pelimoottorin opiskeluun ja projektin kehitykseen. Opiskelussa ja kehityksessä huomioidut yksityiskohdat ja ominaisuudet kirjoitettiin muistiin opinnäytetyön kirjoittamista varten. Kehitys prosessin varrella opittiin kuinka Godot 4 -pelimoottorilla luodaan virtuaalisia ympäristöjä, nähdään kyseiset ympä-ristöt VR-lasien avulla ja luodaan virtuaalisia esineitä, joihin voi tarttua ohjaimilla.
Lopputuloksena saatiin luotua yksinkertainen mutta toimiva virtuaalitodellisuuspeli. Pelin ominai-suuksiin kuului esimerkiksi peliareena, virtuaalisen hahmon liikuttaminen, projektiileja ampuva vastustaja ja Miekan kaltainen esine, jolla voi torjua vastustajan ampumia projektiileja.
Opinnäytetyössä tutustutaan virtuaalitodellisuusteknologiaan, kuten VR-laseihin ja ohjaimiin, jotka mahdollistavat vuorovaikutuksen virtuaaliympäristöjen kanssa. Lisäksi työssä tutustuttiin lyhyesti Godot pelimoottorin taustaan ja historiaan.
Opinnäytettä työstettiin ensin projektin suunnittelulla, josta siirryttiin päivittäiseen pelimoottorin opiskeluun ja projektin kehitykseen. Opiskelussa ja kehityksessä huomioidut yksityiskohdat ja ominaisuudet kirjoitettiin muistiin opinnäytetyön kirjoittamista varten. Kehitys prosessin varrella opittiin kuinka Godot 4 -pelimoottorilla luodaan virtuaalisia ympäristöjä, nähdään kyseiset ympä-ristöt VR-lasien avulla ja luodaan virtuaalisia esineitä, joihin voi tarttua ohjaimilla.
Lopputuloksena saatiin luotua yksinkertainen mutta toimiva virtuaalitodellisuuspeli. Pelin ominai-suuksiin kuului esimerkiksi peliareena, virtuaalisen hahmon liikuttaminen, projektiileja ampuva vastustaja ja Miekan kaltainen esine, jolla voi torjua vastustajan ampumia projektiileja.