How to attract non-native Finns to the home games of Hockey-Team Vaasan Sport
Uuro, Henna-Riikka (2015)
Uuro, Henna-Riikka
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041873
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee syntyperältään ulkomaalaisten vaasalaisten asenteita ja tietämystä jääkiekkojoukkue Hockey-Team Vaasan Sportia kohtaan ja selvittää, mitkä ovat ne markkinointikanavat, joilla tämä kohderyhmä parhaiten tavoitettaisiin ja lisäisikö englanninkielinen markkinointimateriaali kiinnostusta kyseessä olevaa yri-tystä kohtaan. Vaasa on yksi Suomen kansainvälisimmistä kaupungeista, joka vetää ulkomaista syntyperää olevia ihmisiä niin töihin, opiskelemaan kuin muutoinkin. Syntyperältään ulkomaalaisten suomalaisten suuri määrä Vaasan alueella, jääkiekon tärkeä rooli suomalaisessa kulttuurissa ja Hockey-Team Vaasan Sportin suosio länsi-rannikolla herättävät kysymyksen siitä, miten myös muita kuin kotimaisia kieliä puhuvia kuluttajia saataisiin laajemminkin yrityksen tarjoamien palveluiden piiriin. Tutkimus suoritettiin www-kyselynä ja tarkoituksena oli saada mahdollisemman laaja kirjo eri-ikäisiä ja syntyperältään erimaalaisia vastaajia. Tästä syystä tutkimusmenetelmäksi valittiinkin kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä. Kyselyn linkki jaettiin monissa Facebookin foorumeissa, kuten myös useiden eri tahojen postituslistojen kautta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus esittelee ensiksi työn aiheeseen keskeisesti liittyvät markkinointikäsitteet, kun kuluttajamarkkinointi, markkinointimixin käyttö, markkinointiviestintä ja segmentointi selitetään. Lisäksi myös käsitteet brändi ja brändäys esitellään ja tämän ohella myös perusteet tapahtumamarkkinoinnista, urheilumarkkinoinnista ja kokemuksellisesta markkinoinnista selitetään. Lopuksi kerrotaan myös kohdeyrityksen markkinoinnista. Tulokset osoittivat, että kiinnostus jääkiekkoa ja Hockey-Team Vaasan Sportia kohtaan ilmenee vahvana ulkomaalaista syntyperää olevien vaasalaisten keskuudessa, vaikka tietämys jääkiekosta jäisikin alhaiseksi. Annettava tieto ymmärrettävällä kielellä ennen Hockey-Team Vaasan Sportin pelejä ja niiden aikana ja englanninkielinen markkinointimateriaali näyttävät olevan avainasemassa, jotta kyseisen kohderyhmän kiinnostusta saataisiin nostettua. Vastausten perusteella kokonaisasenne yritystä kohtaan näyttäisi olevan positiivinen.