Monien interaktiivisen objektien optimointi
Korshunov, Artemii (2024)
Korshunov, Artemii
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111828687
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Unity-pelin suorituskyvyn optimointia, ja siinä selitetään perusteel-lisesti optimointiin liittyvät ideat ja tekniikat. Optimoinnin tavoitteena oli parantaa pelin sujuvuutta vähentämällä tarpeettomia toimintoja, kuten ylimääräisiä Raycast-säteitä ja liiallisia AudioSource-komponentteja.
Käytetyt menetelmät sisälsivät muun muassa Raycast-säteiden vähentämisen PuzzleController-komponentin avulla, äänikomponenttien keskittämisen kontrollerille sekä Update-metodin kor-vaamisen Coroutine-toiminnoilla. Lisäksi Object Pooling -tekniikka otettiin käyttöön objektien luomisessa ja poistamisessa, mikä paransi suorituskykyä ja vähensi viiveitä.
Tulokset osoittivat, että optimoidut ratkaisut vähensivät roskakokoelman (garbage collector) käyt-töä ja paransivat renderöinnin sujuvuutta merkittävästi. Jatkoehdotuksina esitetään muun muassa säikeiden tehokkaampi hyödyntäminen ja algoritmien edelleen parantaminen.
Käytetyt menetelmät sisälsivät muun muassa Raycast-säteiden vähentämisen PuzzleController-komponentin avulla, äänikomponenttien keskittämisen kontrollerille sekä Update-metodin kor-vaamisen Coroutine-toiminnoilla. Lisäksi Object Pooling -tekniikka otettiin käyttöön objektien luomisessa ja poistamisessa, mikä paransi suorituskykyä ja vähensi viiveitä.
Tulokset osoittivat, että optimoidut ratkaisut vähensivät roskakokoelman (garbage collector) käyt-töä ja paransivat renderöinnin sujuvuutta merkittävästi. Jatkoehdotuksina esitetään muun muassa säikeiden tehokkaampi hyödyntäminen ja algoritmien edelleen parantaminen.