Englantilaisten huippujalkapalloseurojen kansainvälistymisstrategiat
Silvonen, Atte (2024)
Silvonen, Atte
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111928748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111928748
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on nykyajan yritysmaailmassa erittäin tärkeää ja sillä on iso vaikutus yrityksen tai organisaation menestykseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten Englannin Valioliigan suurimmat seurat ovat laajentaneet toimintaansa kansainvälisille markkinoille ja minkälaisia toimintatapoja ne ovat käyttäneet saavuttaakseen näkyvyyttä sekä taloudellista ja urheilullista menestystä. Lisäksi tutkitaan, onko kansainvälistyminen välttämätöntä seurojen urheilullisen sekä taloudellisen menestyksen kannalta.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy erilaisten kansainvälistymisstrategioiden hyödyntämiseen. Keskeisimmät teoriat ovat verkostoitumisteoriat sekä brändin luominen, joissa korostetaan eri maiden välisiä kansainvälisiä suhteita jalkapalloseurojen kannalta, sekä markkinointiteoriat, jotka käsittelevät seurojen kansainvälistä markkinointia ja näkyvyyttä. Tutkimuksessa tutkitaan myös kahden englantilaisen jalkapalloseuran kansainvälistymisstrategioita tapaustutkimuksena, joita voidaan vertailla yleisimpiin strategioihin. Näin saadaan tarkempi käsitys siitä, miten eri teoriat toimivat käytännössä. Aineistona käytetään kansainvälistymiseen liittyviä teoksia, artikkeleja, aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia sekä jalkapalloseurojen omia saatavilla olevia aineistoja.
Tutkimuksen perusteella selviää, miten Englannin suurimpien jalkapalloseurojen kansainvälistyminen on vaikuttanut kyseisten seurojen taloudelliseen sekä urheilulliseen menestykseen. Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on iso osa seuran brändiä ja edesauttaa niin taloudellisessa kuin myös urheilullisessa menestyksessä.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy erilaisten kansainvälistymisstrategioiden hyödyntämiseen. Keskeisimmät teoriat ovat verkostoitumisteoriat sekä brändin luominen, joissa korostetaan eri maiden välisiä kansainvälisiä suhteita jalkapalloseurojen kannalta, sekä markkinointiteoriat, jotka käsittelevät seurojen kansainvälistä markkinointia ja näkyvyyttä. Tutkimuksessa tutkitaan myös kahden englantilaisen jalkapalloseuran kansainvälistymisstrategioita tapaustutkimuksena, joita voidaan vertailla yleisimpiin strategioihin. Näin saadaan tarkempi käsitys siitä, miten eri teoriat toimivat käytännössä. Aineistona käytetään kansainvälistymiseen liittyviä teoksia, artikkeleja, aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia sekä jalkapalloseurojen omia saatavilla olevia aineistoja.
Tutkimuksen perusteella selviää, miten Englannin suurimpien jalkapalloseurojen kansainvälistyminen on vaikuttanut kyseisten seurojen taloudelliseen sekä urheilulliseen menestykseen. Tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että kansainvälistyminen on iso osa seuran brändiä ja edesauttaa niin taloudellisessa kuin myös urheilullisessa menestyksessä.