Käyttäjäkokemus viihdepelin suunnittelussa
Heikkilä, Mariella; Lehtimäki, Sirpa; Niskasaari, Aino (2024)
Heikkilä, Mariella
Lehtimäki, Sirpa
Niskasaari, Aino
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111928789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111928789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia käyttäjäkokemuksen merkitystä mobiilipelien suunnittelussa ja sitä, kuinka se vaikuttaa pelin menestymiseen, sen viihdyttävyyteen ja siihen kuinka käyttäjää saadaan sitoutettua pelin pelaamiseen. Pelinkehitysprosessia kuvataan pelikehityksen suhteen kokemattomien henkilöiden näkökulmasta. Pelin idea lähti ryhmän yhdessä keksimästä aiheesta, jota haluttiin lähteä kehittämään opinnäytetyön kautta.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimustyöllä, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa mobiilipelien kehityksestä, pelisuunnittelusta, käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelusta ja saavutettavuudesta. Aineistoa kerättiin kirjastoista, e-kirjoista, artikkeleista ja videoista. Tutkimustyössä käytettiin lisäksi hyväksi kyselyä, jolla kartoitettiin jo peleistä kiinnostuneiden henkilöiden motiiveja pelata mobiilipelejä.
Toiminnallisessa osuudessa laadittiin mobiilipelin suunnitelma teoriatiedon pohjalta. Pelin ideoinnissa, visualisoinnissa ja suunnittelussa käytettiin Figma-työkalua. Figma-työkalulla toteutettiin myös suunnitelman mukainen prototyyppi pelistä. Tämän jälkeen aloitimme pelin kehitystyön Unity-pelimoottorilla.
Pelin kehityksessä ei tavoiteltu valmista peliä vaan haluttiin testata ja kehittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita, joita haluttiin tuoda esiin pelinkehityksessä. Lopputuloksena oli pelin käyttöliittymä, johon ryhmällä on jatkokehitysideoita, liittyen pelin pisteytyslogiikkaan. Pelin jatkokehitykseen tulisi sisällyttää lisäksi pelidemon käyttäjätestaus ja valmiin julkaistavan pelin testaus. Lisäksi peliin halutaan tuoda lisää visuaalisia elementtejä, uusia etenemistasoja ja myöhemmin mahdollisesti moninpeliominaisuus.
Opinnäytetyö aloitettiin tutkimustyöllä, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa mobiilipelien kehityksestä, pelisuunnittelusta, käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelusta ja saavutettavuudesta. Aineistoa kerättiin kirjastoista, e-kirjoista, artikkeleista ja videoista. Tutkimustyössä käytettiin lisäksi hyväksi kyselyä, jolla kartoitettiin jo peleistä kiinnostuneiden henkilöiden motiiveja pelata mobiilipelejä.
Toiminnallisessa osuudessa laadittiin mobiilipelin suunnitelma teoriatiedon pohjalta. Pelin ideoinnissa, visualisoinnissa ja suunnittelussa käytettiin Figma-työkalua. Figma-työkalulla toteutettiin myös suunnitelman mukainen prototyyppi pelistä. Tämän jälkeen aloitimme pelin kehitystyön Unity-pelimoottorilla.
Pelin kehityksessä ei tavoiteltu valmista peliä vaan haluttiin testata ja kehittää käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita, joita haluttiin tuoda esiin pelinkehityksessä. Lopputuloksena oli pelin käyttöliittymä, johon ryhmällä on jatkokehitysideoita, liittyen pelin pisteytyslogiikkaan. Pelin jatkokehitykseen tulisi sisällyttää lisäksi pelidemon käyttäjätestaus ja valmiin julkaistavan pelin testaus. Lisäksi peliin halutaan tuoda lisää visuaalisia elementtejä, uusia etenemistasoja ja myöhemmin mahdollisesti moninpeliominaisuus.