Kirjastona paikalla vai kirjasto paikallaan? : pienten ja keskisuurten Helsingin kaupunginkirjastojen sosiaalisen median viestinnän johtamisen kehittäminen asiakaslähtöisemmäksi
Honkala, Asta (2024)
Honkala, Asta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111928793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024111928793
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään sosiaalisen median viestinnän johtamiseen, sen käyttöihin ja kehittämiseen pienissä ja keskisuurissa Helsingin kaupungin Helmet-kirjastoissa. Tavoitteena on löytää uusia näkökulmia paitsi kirjaston sosiaalisen median viestinnän johtamiseen, myös keinoja, joilla kirjastot voivat parantaa viestintäänsä, saavutettavuuttaan ja näkyvyyttään digitaalisessa ympäristössä.
Vuoden 2016 kirjastolaki (1492/2016) asettaa kirjastot merkittävään rooliin elinikäisen oppimisen tukijoina. Erityisesti nykypäivän digitalisoituneessa ympäristössä moni- ja informaatiolukutaidon merkitys korostuu. Samalla kuitenkin kirjastot kohtaavat haasteita resurssien hallinnassa ja osaamisen tunnistamisessa. Tämä luo painetta kehittää tehokkaita, mutta käytännöllisiä viestintä- ja toimintamalleja erityisesti sosiaalisen median ympäristöön.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty havainnoinnin, asiantuntijoiden teemahaastattelujen ja vertailuanalyysin avulla. Opinnäytetyön tuloksena syntyy ymmärrys sosiaalisen median merkityksestä ja mahdollisuuksista osana perinteistä kirjastotyötä. Suomen kirjastoseura on myöntänyt opinnäytetyölle apurahan.
Vuoden 2016 kirjastolaki (1492/2016) asettaa kirjastot merkittävään rooliin elinikäisen oppimisen tukijoina. Erityisesti nykypäivän digitalisoituneessa ympäristössä moni- ja informaatiolukutaidon merkitys korostuu. Samalla kuitenkin kirjastot kohtaavat haasteita resurssien hallinnassa ja osaamisen tunnistamisessa. Tämä luo painetta kehittää tehokkaita, mutta käytännöllisiä viestintä- ja toimintamalleja erityisesti sosiaalisen median ympäristöön.
Opinnäytetyön aineisto on kerätty havainnoinnin, asiantuntijoiden teemahaastattelujen ja vertailuanalyysin avulla. Opinnäytetyön tuloksena syntyy ymmärrys sosiaalisen median merkityksestä ja mahdollisuuksista osana perinteistä kirjastotyötä. Suomen kirjastoseura on myöntänyt opinnäytetyölle apurahan.