Kannattavuus ja sen seurannan kehittäminen : Yritys X Oy
Eerola, Nea (2024)
Eerola, Nea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028868
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii osakeyhtiön tietyn liiketoimintayksikön kannattavuutta. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä siihen, miten yrityksessä voidaan suorittaa sisäistä laskentaa. Työ toteutettiin toimeksiantona Yritys X:n kanssa. Yritys X:ssä ei ole ollut sisäisen laskennan kulttuuria. Tavoitteena oli selvittää liiketoimintayksikkö A:n kannattavuus ja tarjota tutkimuksen perusteella kehitysideoita kannattavuuden seurannan parantamiseksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimuksessa oli sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, havainnointia, dokumenttianalyysiä sekä laajoja määrällisiä aineistoja, joita saatiin yrityksen järjestelmistä.
Työ rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, sen pohjalta tehdystä tutkimuksesta sekä tutkimustulosten perusteella saaduista kehittämisideoista. Viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti kannattavuuteen liittyviä käsitteitä sekä kustannuslaskentaa, jota kerättiin kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Varsinaisessa tutkimusosassa selvitettiin, onko liiketoimintayksikkö A:n liiketoiminta kannattavaa ja tutkittiin kannattavuuden seurantaan liittyviä ongelmakohtia, joihin annettiin kehitysideoita.
Tutkimuksessa selvisi, että liiketoimintayksikkö A:n liiketoiminta on kannattavaa, sillä liiketoiminnan tuotot kattavat kaikki liiketoiminnasta aiheutuvat kustannukset ja voittoakin syntyy. Tutkimuksessa selvisi myös, että yrityksen kustannuslaskentaa tulee kehittää kustannuspaikkojen osalta, sillä liiketoimintayksikkö A:lla ei ole suoranaista kustannusseurantaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että yhteiskustannusten osalta ei ole sovittu jakoperiaatteita siihen, miten kustannukset jaetaan eri liiketoimintayksiköiden kesken. Kannattavuuden seurannan ja analysoinnin parantamiseksi yrityksen tulee tehdä toimenpiteitä kustannuspaikkojen, yhteiskustannusten jakamisen sekä ostolaskujen käsittelyn suhteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena, jonka lähestymistapana oli tapaustutkimus. Tutkimuksessa oli sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluita, havainnointia, dokumenttianalyysiä sekä laajoja määrällisiä aineistoja, joita saatiin yrityksen järjestelmistä.
Työ rakentui teoreettisesta viitekehyksestä, sen pohjalta tehdystä tutkimuksesta sekä tutkimustulosten perusteella saaduista kehittämisideoista. Viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti kannattavuuteen liittyviä käsitteitä sekä kustannuslaskentaa, jota kerättiin kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Varsinaisessa tutkimusosassa selvitettiin, onko liiketoimintayksikkö A:n liiketoiminta kannattavaa ja tutkittiin kannattavuuden seurantaan liittyviä ongelmakohtia, joihin annettiin kehitysideoita.
Tutkimuksessa selvisi, että liiketoimintayksikkö A:n liiketoiminta on kannattavaa, sillä liiketoiminnan tuotot kattavat kaikki liiketoiminnasta aiheutuvat kustannukset ja voittoakin syntyy. Tutkimuksessa selvisi myös, että yrityksen kustannuslaskentaa tulee kehittää kustannuspaikkojen osalta, sillä liiketoimintayksikkö A:lla ei ole suoranaista kustannusseurantaa. Lisäksi tutkimuksessa selvisi, että yhteiskustannusten osalta ei ole sovittu jakoperiaatteita siihen, miten kustannukset jaetaan eri liiketoimintayksiköiden kesken. Kannattavuuden seurannan ja analysoinnin parantamiseksi yrityksen tulee tehdä toimenpiteitä kustannuspaikkojen, yhteiskustannusten jakamisen sekä ostolaskujen käsittelyn suhteen.