Työhyvinvoinnin kehittäminen Y-sukupolven yrityksessä
Salo, Emmi (2024)
Salo, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028971
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin kehittäminen on keskeinen tekijä organisaation toiminnan menestykselle, sillä työntekijöiden hyvinvointi vaikuttaa suoraan yrityksen tuloksiin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että hyvinvoivat työntekijät ovat sitoutuneempia, tuottavampia ja vähemmän alttiita sairauspoissaoloille, mikä vahvistaa yrityksen kilpailukykyä ja pitkän aikavälin menestystä. Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Yritys X:lle, ja sen tavoitteena oli kartoittaa työntekijöiden työhyvinvoinnin tila Y-sukupolven näkökulmasta sekä esittää konkreettisia kehittämisehdotuksia.
Aineisto kerättiin työhyvinvointikyselylomakkeella, joka sisälsi 20 suljettua kysymystä ja 3 avointa kysymystä. Kohdejoukkona oli 31 työntekijää. Kysely pohjautui teoriaosuudessa esitettyyn Rauramon kehittämään Työhyvinvoinnin portaat -malliin. Kyselyn tulokset käsiteltiin pääosin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Työssä käytettiin Y-sukupolvea käsitteleviä tutkimuksia sekä aihetta tukevia teorioita.
Tulokset osoittivat, että yritys X:n Y-sukupolven työntekijöiden työhyvinvoinnissa oli monia vahvuuksia. Kehittämiskohteina osoittautui esimerkiksi työn hallinnan tunne ja stressinhallinnan tuki. Lisäksi kyselyn tuloksista tunnistettiin tarpeita parantaa työmotivaatiota ja palkitsemiskäytäntöjä sekä kehittää johtamiskulttuuria erityisesti johdon ja työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa.
Työhyvinvoinnin kehittämisehdotuksissa korostetaan työntekijöiden osallistamisen ja päätöksentekoon vaikuttamisen lisäämistä, stressinhallintatukien vahvistamista ja johtamiskulttuurin avoimuutta. Näiden toimien avulla voidaan parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja siten myös yrityksen kilpailukykyä ja menestystä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että laadittuja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää käytännössä. Kyselylomaketta on mahdollista käyttää tulevaisuudessa työhyvinvoinnin kehittämisen ja toimenpiteiden vaikutusten arvioimisen tukena.
Aineisto kerättiin työhyvinvointikyselylomakkeella, joka sisälsi 20 suljettua kysymystä ja 3 avointa kysymystä. Kohdejoukkona oli 31 työntekijää. Kysely pohjautui teoriaosuudessa esitettyyn Rauramon kehittämään Työhyvinvoinnin portaat -malliin. Kyselyn tulokset käsiteltiin pääosin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Työssä käytettiin Y-sukupolvea käsitteleviä tutkimuksia sekä aihetta tukevia teorioita.
Tulokset osoittivat, että yritys X:n Y-sukupolven työntekijöiden työhyvinvoinnissa oli monia vahvuuksia. Kehittämiskohteina osoittautui esimerkiksi työn hallinnan tunne ja stressinhallinnan tuki. Lisäksi kyselyn tuloksista tunnistettiin tarpeita parantaa työmotivaatiota ja palkitsemiskäytäntöjä sekä kehittää johtamiskulttuuria erityisesti johdon ja työntekijöiden välisessä vuorovaikutuksessa.
Työhyvinvoinnin kehittämisehdotuksissa korostetaan työntekijöiden osallistamisen ja päätöksentekoon vaikuttamisen lisäämistä, stressinhallintatukien vahvistamista ja johtamiskulttuurin avoimuutta. Näiden toimien avulla voidaan parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja siten myös yrityksen kilpailukykyä ja menestystä. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että laadittuja kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää käytännössä. Kyselylomaketta on mahdollista käyttää tulevaisuudessa työhyvinvoinnin kehittämisen ja toimenpiteiden vaikutusten arvioimisen tukena.