Ammattipätevyysdirektiivin vaikutukset kuljetusalan yrityksiin sekä niiden henkilöstösuunnitteluun ja rekrytointiin
Kukkola, Mikko (2015)
Kukkola, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502031834
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuorma- ja linja-autonkuljettajia koskevan ammattipätevyysvaatimuksen vaikutuksia kuljetusalan yrityksissä. Aluksi tutkittiin lakeihin ja asetuksiin tulleita muutoksia ja niiden vaikutuksia henkilöstösuunnitteluun sekä rekrytointiin. Teoriapohja tutkimukselle muodostui laeista ja asetuksista sekä henkilöstösuunnittelu ja rekrytoinnin teoriasta
kuljetusalan yrityksiin soveltuvin osin.
Tutkimuksen muodoksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina viidessä eri yrityksessä. Kohdeyrityksiksi valikoitiin erikokoisia yrityksiä. Mikroyritykset rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tuloksena voitiin todeta, että ammattipätevyysvaatimuksen lyhyen voimassaoloajan vuoksi kohdeyrityksissä tiedettiin sen voimassaolosta, mutta sen keskeisistä tavoitteista ja tarkemmasta sisällöstä tiedot olivat hyvin puutteellisia. Pienten yrityksien henkilöstösuunnittelussa todettiin olevan paljon parantamisen varaa. Kaikissa pienissä yrityksissä oli mietitty yrityksen toimintaa tulevaisuudessa, mutta mitään kirjallista yritysstrategiaa ei ollut. Keskisuuressa ja suuressa yrityksessä suunnitelmallisuus oli aina koulutussuunnitelmaa myöten kunnossa. Perustason koulutuksen ja jatkokoulutuksen vaatimuksien vaikutus henkilöstösuunnitteluun oli vähäinen. Rekrytoinnissa tulos jäi laihaksi vallitsevan talouden tilan vuoksi. Haastateltavien yhteinen näkemys oli, että työvoima liikkuu piilomarkkinoiden kautta.
Ammattipätevyysvaatimuksen lyhyen voimassaoloajan vuoksi valmiin tilastotiedon määrä aiheesta oli hyvin niukkaa. Huoli kuljettajapulasta on aiheellinen, mutta ei vielä ajankohtainen. Laajempi jatkotutkimus myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi kahden tai kolmen vuoden kuluttua, auttaisi arvioimaan vaikutuksia paremmin.
kuljetusalan yrityksiin soveltuvin osin.
Tutkimuksen muodoksi valittiin kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina viidessä eri yrityksessä. Kohdeyrityksiksi valikoitiin erikokoisia yrityksiä. Mikroyritykset rajattiin tutkimuksen ulkopuolelle.
Tuloksena voitiin todeta, että ammattipätevyysvaatimuksen lyhyen voimassaoloajan vuoksi kohdeyrityksissä tiedettiin sen voimassaolosta, mutta sen keskeisistä tavoitteista ja tarkemmasta sisällöstä tiedot olivat hyvin puutteellisia. Pienten yrityksien henkilöstösuunnittelussa todettiin olevan paljon parantamisen varaa. Kaikissa pienissä yrityksissä oli mietitty yrityksen toimintaa tulevaisuudessa, mutta mitään kirjallista yritysstrategiaa ei ollut. Keskisuuressa ja suuressa yrityksessä suunnitelmallisuus oli aina koulutussuunnitelmaa myöten kunnossa. Perustason koulutuksen ja jatkokoulutuksen vaatimuksien vaikutus henkilöstösuunnitteluun oli vähäinen. Rekrytoinnissa tulos jäi laihaksi vallitsevan talouden tilan vuoksi. Haastateltavien yhteinen näkemys oli, että työvoima liikkuu piilomarkkinoiden kautta.
Ammattipätevyysvaatimuksen lyhyen voimassaoloajan vuoksi valmiin tilastotiedon määrä aiheesta oli hyvin niukkaa. Huoli kuljettajapulasta on aiheellinen, mutta ei vielä ajankohtainen. Laajempi jatkotutkimus myöhemmässä vaiheessa, esimerkiksi kahden tai kolmen vuoden kuluttua, auttaisi arvioimaan vaikutuksia paremmin.