Henkilötietojärjestelmän soveltuvuuden kartoitus. Niemi Palvelut Oy
Lind, Pirkka (2015)
Lind, Pirkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502041880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Niemi Palvelut Oy:ssä käytössä olevan Microsoft Navision -toiminnanohjausjärjestelmän henkilöstöhallinnon osion soveltuvuus yrityksen toimintaan. Työn tavoitteena oli ensisijaisesti tutkia, voidaanko henkilötietojärjestelmää hyödyntää yrityksen esimiesten päivittäisen henkilöstöjohtamisen apuna.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin henkilöstöjohtamiseen ja henkilötietojärjestelmään liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja. Henkilöstöammattilaisten merkitystä yrityksen liiketoiminnalle käsiteltiin Dave Ulrichin luoman henkilöstöjohtamisen mallin pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa selvitettiin lainsäädännön asettamia rajoituksia henkilötietojen keräämiseen, tallentamiseen ja säilyttämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 16:lle yrityksen esimiehelle, joista kahdeksan vastasi. Tutkimuksella haluttiin selvittää esimiesten yleisiä mielipiteitä henkilötietojärjestelmän tärkeydestä sekä heidän kokemuksiaan yrityksessä käytössä olevasta henkilötietojärjestelmästä. Esimiehiltä pyydettiin myös kehitysehdotuksia nykyiseen järjestelmään. Haastattelujen lisäksi tutkimusosiossa perehdyttiin käytössä olevan järjestelmän ominaisuuksiin sekä vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Kyselyyn tulleista vastauksista kävi ilmi, että yrityksessä käytössä oleva henkilötietojärjestelmä ei ole tuttu suurimmalle osalle esimiehistä. Esimiehet hyödyntävät järjestelmää joko hyvin vähän tai eivät ollenkaan eikä se tällä hetkellä tue heidän päivittäistä esimiestyötään. Myös useamman eri järjestelmän päällekkäisyys ja tietojen päivittymisen hitaus vaikeuttavat esimiesten työtä.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että yrityksen esimiehiä tulisi aktiivisesti kouluttaa järjestelmän käyttöön. Koulutuksen avulla järjestelmästä saataisiin kaikki mahdollinen hyöty, jolloin sen soveltuvuuden tarkempi selvittäminen olisi mahdollista.
Työn teoreettisena viitekehyksenä käytettiin henkilöstöjohtamiseen ja henkilötietojärjestelmään liittyvää kirjallisuutta sekä sähköisiä julkaisuja. Henkilöstöammattilaisten merkitystä yrityksen liiketoiminnalle käsiteltiin Dave Ulrichin luoman henkilöstöjohtamisen mallin pohjalta. Lisäksi teoriaosuudessa selvitettiin lainsäädännön asettamia rajoituksia henkilötietojen keräämiseen, tallentamiseen ja säilyttämiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse 16:lle yrityksen esimiehelle, joista kahdeksan vastasi. Tutkimuksella haluttiin selvittää esimiesten yleisiä mielipiteitä henkilötietojärjestelmän tärkeydestä sekä heidän kokemuksiaan yrityksessä käytössä olevasta henkilötietojärjestelmästä. Esimiehiltä pyydettiin myös kehitysehdotuksia nykyiseen järjestelmään. Haastattelujen lisäksi tutkimusosiossa perehdyttiin käytössä olevan järjestelmän ominaisuuksiin sekä vahvuuksiin ja heikkouksiin.
Kyselyyn tulleista vastauksista kävi ilmi, että yrityksessä käytössä oleva henkilötietojärjestelmä ei ole tuttu suurimmalle osalle esimiehistä. Esimiehet hyödyntävät järjestelmää joko hyvin vähän tai eivät ollenkaan eikä se tällä hetkellä tue heidän päivittäistä esimiestyötään. Myös useamman eri järjestelmän päällekkäisyys ja tietojen päivittymisen hitaus vaikeuttavat esimiesten työtä.
Työn johtopäätöksissä todettiin, että yrityksen esimiehiä tulisi aktiivisesti kouluttaa järjestelmän käyttöön. Koulutuksen avulla järjestelmästä saataisiin kaikki mahdollinen hyöty, jolloin sen soveltuvuuden tarkempi selvittäminen olisi mahdollista.