Kiinteistönvälittäjän henkilöbrändin rakentaminen : Kiinteistömaailma Oulu Rotuaari
Johansson, Henri (2024)
Johansson, Henri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112028996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia henkilöbrändäystä kiinteistönvälitysalalla ja tavoitteena selvittää, miten kiinteistönvälittäjä voi rakentaa oman henkilöbrändinsä. Tarkoituksena oli tutkia, mitä kaikkea kiinteistönvälittäjän tulee huomioida henkilöbrändäyksessään ja miten sosiaalista mediaa voi siinä hyödyntää. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi Kiinteistömaailma Oulu Rotuaari.
Tietoperustassa käsiteltiin henkilöbrändiä ja sen rakentumista. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä yleisesti kiinteistönvälitystä. Kiinteistönvälittäjän henkilöbrändiä tarkasteltiin myös lyhyen tapausesimerkin kautta. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, koska aihetta lähestyttiin kiinteistönvälittäjän näkökulmasta. Tutkimuksella pyrittiin kehittämään ja tuomaan uutta tietoa aiheesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden lisäksi toteutettiin lomakekysely. Lomakekyselyn tavoite oli tukea haastatteluista saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksissa selvisi, että henkilöbrändäystä pidetään tärkeänä kiinteistönvälitysalalla myös tulevaisuudessa. Tuloksista saatiin myös tietoa erilaisista haasteista liittyen henkilöbrändiin ja sen rakentamiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas henkilöbrändin rakentamiseen, jota toimeksiantajayrityksen kiinteistönvälittäjät voivat hyödyntää. Oppaaseen on kerätty tärkeimpiä ohjeistuksia, joita jokainen lukija voi soveltaa itseensä.
Tietoperustassa käsiteltiin henkilöbrändiä ja sen rakentumista. Lisäksi tarkasteltiin erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä yleisesti kiinteistönvälitystä. Kiinteistönvälittäjän henkilöbrändiä tarkasteltiin myös lyhyen tapausesimerkin kautta. Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus, koska aihetta lähestyttiin kiinteistönvälittäjän näkökulmasta. Tutkimuksella pyrittiin kehittämään ja tuomaan uutta tietoa aiheesta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluja, joiden lisäksi toteutettiin lomakekysely. Lomakekyselyn tavoite oli tukea haastatteluista saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksissa selvisi, että henkilöbrändäystä pidetään tärkeänä kiinteistönvälitysalalla myös tulevaisuudessa. Tuloksista saatiin myös tietoa erilaisista haasteista liittyen henkilöbrändiin ja sen rakentamiseen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas henkilöbrändin rakentamiseen, jota toimeksiantajayrityksen kiinteistönvälittäjät voivat hyödyntää. Oppaaseen on kerätty tärkeimpiä ohjeistuksia, joita jokainen lukija voi soveltaa itseensä.