Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Monikielisten lasten osallisuuden ja kielen oppimisen tukeminen varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia monikielisyyden tukemisesta

Ohvo, Siiri; Stenfors, Sela (2024)

 
Avaa tiedosto
Ohvo_Stenfors.pdf (520.1Kt)
Lataukset: 


Ohvo, Siiri
Stenfors, Sela
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129136
Tiivistelmä
Kasvavan maahanmuuton ja monikielisyyden yleistymisen myötä kasvaa myös monikielisten lasten määrä päiväkodeissa. Monikielisten lasten osallisuus on todettu vähäisemmäksi kuin ikätoveriensa, osittain kielimuurin takia. Osallisuuden kokemukset luovat tasavertaiset mahdollisuudet menestyä tulevalla koulu-uralla. Kun joka kymmenes suomalainen on monikielinen, on monikielisyyden tukeminen erittäin ajankohtainen aihe.

Tässä opinnäytetyössä tutkittiin varhaiskasvattajien näkemyksiä monikielisten lasten osallisuuden ja kielenoppimisen tukemisesta. Opinnäytetyössä keskityttiin toimivien tukimenetelmien kartoittamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, ja työelämäkumppanina toimi yksityinen helsinkiläinen päiväkoti. Opinnäytetyössä seurattiin laadullisen tutkimuksen periaatteita. Aineistona käytettiin haastatteluja ja niissä esiin tulleita varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia monikielisten lasten tukemisesta.

Kyselylomakkeen tulokset tukivat teoriaosuudessa esittelemäämme tietoa, kuten vertaisoppimisen merkitystä, joka koettiin kielen oppimisessa positiivisena vaikutteena. Kyselyssä tuli esille myös osallisuutta ja kielenoppimista vaikeuttavia seikkoja. Erityisesti siinä korostuivat kommunikaation vaikeudet kielimuurin vuoksi, mikä vaikutti lasten osallistumiseen ja hyvinvointiin. Resurssipulan ja ajanpuutteen todettiin hankaloittavan tukimenetelmien suunnittelua ja toteutusta. Haasteena nähtiin myös henkilökunnan koulutuksen puute tukimenetelmien käytössä.

Monikielisten lasten tukemiseen tarvitaan enemmän resursseja ja koulutusta. Henkilökunnan täydennyskouluttaminen tukimenetelmien käyttöön voisi parantaa lasten osallisuutta ja oppimistuloksia. Jatkossa olisi hyödyllistä tutkia tukimenetelmien käyttöä erilaisissa varhaiskasvatusympäristöissä ja kehittää koulutusta varhaiskasvatuksen ammattilaisille monikielisten lasten tukemisessa. Tukimenetelmät voisi koota kansioon tai työkalupakkiin, joka olisi helposti saatavilla. Opinnäytetyön tulokset korostavat monikielisten lasten osallisuuden ja kielen oppimisen tukemisen tärkeyttä varhaiskasvatuksessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste