Miten ohjaajien tulisi huomioida lapsen itsemääräämisoikeus työssään -opas työntekijöille
Pasanen, Milana (2024)
Pasanen, Milana
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa yksityisen lastensuojelun yksikön henkilökunnalle opas, miten lapsen itsemääräämisoikeus tulisi huomioida heidän päivittäisessä työssään. Kyseinen lastensuojelu yksikkö toimi myös opinnäytetyön tilaajana ja yhteistyökumppanina. Oppaan tavoitteena oli vahvistaa sekä varmistaa, että työntekijöillä on tarvittava tieto ja osaaminen lapsen itsemääräämisoikeuden edistämisestä. Opinnäytetyössä keskeisiä käsitteitä ovat lapsen itsemääräämisoikeus, osallisuus ja lastensuojelu.
Opas toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja aineisto koostui ajankohtaisista tutkimuksista, kirjallisuudesta, laista sekä luotettavista verkkosivustoista. Oppaassa määritellään ensimmäiseksi itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden käsitteet lukijalle. Opas jakautuu kahteen pääotsikkoon: ”Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja vahvistaminen” ja ”Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen”. Ensimmäinen otsikko käsittelee kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista, oikeutta saada tietoa, itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden tukemista arjen tasolla sekä asioita, jotka vaikuttavat itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Toinen pääotsikko käsittelee rajoitustoimenpiteitä tiivistetysti. Opas on suunnattu erityisesti lastensuojeluyksikön työntekijöille, mutta se voi olla hyödyllinen myös muille lastensuojelussa toimiville työntekijöille
Oppaan avulla pyritään lisäämään työntekijöiden tietoisuutta ja osaamista lapsen itsemääräämisoikeuden toteuttamisessa. Tulevaisuudessa opasta voisi kehittää edelleen esimerkiksi koulutusmateriaaliksi. Jatkokehitysideana voitaisiin toteuttaa opas, jossa olisi selkeitä konkreettisia esimerkkejä itsemääräämisoikeuden tukemisesta ja vahvistamisesta eri tilanteissa; esimerkit voisivat olla tarina muodossa.
Opas toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja aineisto koostui ajankohtaisista tutkimuksista, kirjallisuudesta, laista sekä luotettavista verkkosivustoista. Oppaassa määritellään ensimmäiseksi itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden käsitteet lukijalle. Opas jakautuu kahteen pääotsikkoon: ”Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja vahvistaminen” ja ”Itsemääräämisoikeuden rajoittaminen”. Ensimmäinen otsikko käsittelee kuulluksi ja ymmärretyksi tulemista, oikeutta saada tietoa, itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden tukemista arjen tasolla sekä asioita, jotka vaikuttavat itsemääräämisoikeuden toteutumiseen. Toinen pääotsikko käsittelee rajoitustoimenpiteitä tiivistetysti. Opas on suunnattu erityisesti lastensuojeluyksikön työntekijöille, mutta se voi olla hyödyllinen myös muille lastensuojelussa toimiville työntekijöille
Oppaan avulla pyritään lisäämään työntekijöiden tietoisuutta ja osaamista lapsen itsemääräämisoikeuden toteuttamisessa. Tulevaisuudessa opasta voisi kehittää edelleen esimerkiksi koulutusmateriaaliksi. Jatkokehitysideana voitaisiin toteuttaa opas, jossa olisi selkeitä konkreettisia esimerkkejä itsemääräämisoikeuden tukemisesta ja vahvistamisesta eri tilanteissa; esimerkit voisivat olla tarina muodossa.