Ensiapuopas ja opetustilanteet lasten yleisistä ensiaputilanteista varhaiskasvatuksessa
Leinonen, Henna; Leinonen, Helmi; Lukkarinen, Jasmina (2024)
Leinonen, Henna
Leinonen, Helmi
Lukkarinen, Jasmina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129294
Tiivistelmä
Ensiaputilanteita voi tulla vastaan missä vain ja erityisesti pienten lasten kanssa työskennellessä. Työnantajan tehtävänä on järjestää varhaiskasvatuksessa työskentelevälle henkilökunnalle ajantasaista koulutusta mahdollisia ensiaputilanteita varten. Varhaiskasvatuksessa tapahtuviin tapaturmiin on useimmiten syynä kaatumiset, putoamiset ja törmäykset päiväkotipäivän aikana. Suurin osa tapaturmista tapahtuu ulkoillessa. Noin joka kymmenennessä tapaturmassa on tarve sairaalahoidolle.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Norlandia päiväkodit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ensiapuopas, joka sisältäisi ensiapuohjeet varhaiskasvatuksessa yleisiin lasten ensiaputilanteisiin sekä pitää niistä kaksi opetustilannetta Norlandia Louna-päiväkodin henkilöstölle. Asiat opinnäytetyöhön valittiin toimeksiantajan tarpeen pohjalta, mitä tapaturmia ja ensiaputilanteita varhaiskasvatuksessa tulee eniten vastaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lasten turvallisuutta päiväkotipäivän aikana. Tekemämme ensiapuopas parantaa varhaiskasvatuksessa työskentelevien työntekijöiden ensiapuvalmiuksia. Ensiapuopas lisää henkilöstön kykyä ja osaamista toimia päiväkotipäivän aikana mahdollisesti eteen tulevissa ensiaputilanteissa. Ensiapuopasta voivat käyttää kaikki Norlandia päiväkotien työntekijät arjessa sekä sitä voi käyttää osana ensiavun opetustilanteita. Ensiapuopasta voi jatkossa hyödyntää esimerkiksi päiväkodin ryhmätiloissa tai retkillä.
Opinnäytetyön toteutimme toiminnallisena kehittämistyönä. Valitsimme kehittämistyön aiheen tilaajan tarpeen mukaisesti. Kehittämistyön prosessi toteutettiin lineaarisen mallin mukaan. Kehittämistyön prosessin tuotoksena kokosimme ensiapuoppaan päiväkotipäivän aikana mahdollisista ensiaputilanteista, joita olivat nyrjähdys, venähdys ja murtumaepäily lapsella, aivotärähdys ja muut pään alueen vammat, haavat ja nenäverenvuoto, vierasesine hengitysteissä, allerginen ja anafylaktinen reaktio sekä lapsen tajuttomuus ja elottomuus. Kokosimme ensiavun toimintaohjeet ensiapuoppaaseen ja järjestimme oppaan asioista Norlandia päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstölle kaksi ensiavun opetustilannetta, joissa he saivat myös harjoitella ensiavun toiminta-ohjeita.
Opetustilanteiden jälkeen osallistujilta pyydetyn palautteen perusteella ensiapuopas sekä opetustilaisuudet olivat hyödyllisiä varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Osallistujat oppivat uutta ja kokivat ensiapuosaamisen vahvistuneen ensiapuoppaan ja opetustilanteiden avulla. Jatkossa ensiapuopastamme voisi käyttää Norlandia Päiväkotien henkilökunnan ensiapukoulutuksen tukena. Tulevaisuudessa voisi tutkia, onko opas kohentanut varhaiskasvatuksen hoitajien ensiapuvalmiutta ensiapua vaativan tilanteen sattuessa.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Norlandia päiväkodit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ensiapuopas, joka sisältäisi ensiapuohjeet varhaiskasvatuksessa yleisiin lasten ensiaputilanteisiin sekä pitää niistä kaksi opetustilannetta Norlandia Louna-päiväkodin henkilöstölle. Asiat opinnäytetyöhön valittiin toimeksiantajan tarpeen pohjalta, mitä tapaturmia ja ensiaputilanteita varhaiskasvatuksessa tulee eniten vastaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä lasten turvallisuutta päiväkotipäivän aikana. Tekemämme ensiapuopas parantaa varhaiskasvatuksessa työskentelevien työntekijöiden ensiapuvalmiuksia. Ensiapuopas lisää henkilöstön kykyä ja osaamista toimia päiväkotipäivän aikana mahdollisesti eteen tulevissa ensiaputilanteissa. Ensiapuopasta voivat käyttää kaikki Norlandia päiväkotien työntekijät arjessa sekä sitä voi käyttää osana ensiavun opetustilanteita. Ensiapuopasta voi jatkossa hyödyntää esimerkiksi päiväkodin ryhmätiloissa tai retkillä.
Opinnäytetyön toteutimme toiminnallisena kehittämistyönä. Valitsimme kehittämistyön aiheen tilaajan tarpeen mukaisesti. Kehittämistyön prosessi toteutettiin lineaarisen mallin mukaan. Kehittämistyön prosessin tuotoksena kokosimme ensiapuoppaan päiväkotipäivän aikana mahdollisista ensiaputilanteista, joita olivat nyrjähdys, venähdys ja murtumaepäily lapsella, aivotärähdys ja muut pään alueen vammat, haavat ja nenäverenvuoto, vierasesine hengitysteissä, allerginen ja anafylaktinen reaktio sekä lapsen tajuttomuus ja elottomuus. Kokosimme ensiavun toimintaohjeet ensiapuoppaaseen ja järjestimme oppaan asioista Norlandia päiväkodin varhaiskasvatuksen ammattihenkilöstölle kaksi ensiavun opetustilannetta, joissa he saivat myös harjoitella ensiavun toiminta-ohjeita.
Opetustilanteiden jälkeen osallistujilta pyydetyn palautteen perusteella ensiapuopas sekä opetustilaisuudet olivat hyödyllisiä varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Osallistujat oppivat uutta ja kokivat ensiapuosaamisen vahvistuneen ensiapuoppaan ja opetustilanteiden avulla. Jatkossa ensiapuopastamme voisi käyttää Norlandia Päiväkotien henkilökunnan ensiapukoulutuksen tukena. Tulevaisuudessa voisi tutkia, onko opas kohentanut varhaiskasvatuksen hoitajien ensiapuvalmiutta ensiapua vaativan tilanteen sattuessa.