Asiakkaiden tyytyväisyys Invisalign-oikomishoidon lopputulokseen
Leppänen, Nelli; Seppänen, Ella; Kuikka, Nina (2024)
Leppänen, Nelli
Seppänen, Ella
Kuikka, Nina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129253
Tiivistelmä
Invisalign on hampaiden oikomishoitomenetelmä, joka toteutetaan huomaamattomilla oikomismuoteilla. Hoidossa jokaiselle potilaalle valmistetaan yksilöllisesti läpinäkyvät muotit, joiden tarkoituksena on siirtää hampaita haluttuun asentoon vähitellen. 3D-ohjelman avulla voidaan ennen varsinaisen hoidon aloittamista käydä läpi erilaisia vaihtoehtoja ja etukäteen suunnitella halutut oikomismuottien liikkeet.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata eSmilen asiakkaiden tyytyväisyyttä Invisalign-oikomishoidon lopputulokseen. Tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan hyödyntää asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat aikuiset.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruu suoritettiin teemahaastatteluiden avulla eSmilen asiakkailta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu ja yhteistyökumppanina eSmile, esteettisen hammashoidon klinikka.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että Invisalign-oikomishoitoon hakeudutaan, koska ollaan tyytymättömiä omaan ulkonäköön. Myös taloudellisesti sopiva ajankohta ja oikomiskalvojen helppokäyttöisyys vaikuttivat päätökseen aloittaa oikomishoito. Tutkimuksen perusteella Invisalign-oikomishoidolla on vaikutusta asiakkaan itsetuntoon ja hampaiden helpompaan puhdistukseen. Tutkittavat kokivat tottuneensa oikomiskalvojen käyttöön nopeasti. Tutkimukseen osallistuneet oikomishoidon käyneet olivat tyytyväisiä henkilökunnan toimintaan ja tehokkaaseen työtapaan. Asiakkaat kokivat odotustensa täyttyneen hoidon päättyessä.
Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää eSmilen asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Lisäksi opinnäytetyömme tuloksia voidaan myös hyödyntää eSmilen henkilökunnan kehittämispäivissä ja palautekeskusteluissa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös alan ammattilaisten työskentelyssä ja oman ammatillisen osaamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata eSmilen asiakkaiden tyytyväisyyttä Invisalign-oikomishoidon lopputulokseen. Tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan hyödyntää asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat aikuiset.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruu suoritettiin teemahaastatteluiden avulla eSmilen asiakkailta. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu ja yhteistyökumppanina eSmile, esteettisen hammashoidon klinikka.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että Invisalign-oikomishoitoon hakeudutaan, koska ollaan tyytymättömiä omaan ulkonäköön. Myös taloudellisesti sopiva ajankohta ja oikomiskalvojen helppokäyttöisyys vaikuttivat päätökseen aloittaa oikomishoito. Tutkimuksen perusteella Invisalign-oikomishoidolla on vaikutusta asiakkaan itsetuntoon ja hampaiden helpompaan puhdistukseen. Tutkittavat kokivat tottuneensa oikomiskalvojen käyttöön nopeasti. Tutkimukseen osallistuneet oikomishoidon käyneet olivat tyytyväisiä henkilökunnan toimintaan ja tehokkaaseen työtapaan. Asiakkaat kokivat odotustensa täyttyneen hoidon päättyessä.
Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää eSmilen asiakastyytyväisyyden parantamisessa. Lisäksi opinnäytetyömme tuloksia voidaan myös hyödyntää eSmilen henkilökunnan kehittämispäivissä ja palautekeskusteluissa. Tulokset ovat hyödynnettävissä myös alan ammattilaisten työskentelyssä ja oman ammatillisen osaamisen kehittämisessä.