Potilaan asettelu hampaiston ja leuan panoraama- ja kartiokeilatomografiakuvaukseen: asetteluvideo-oppaat röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoille
Kamula, Roni; Heikkinen, Jenna; Syrjälä, Neea (2024)
Kamula, Roni
Heikkinen, Jenna
Syrjälä, Neea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129238
Tiivistelmä
Hammaskuvantamisessa tutkitaan hampaiden ja leuan alueen yleistilaa, sairauksia, tulehduksia ja sitä käytetään myös oikomishoitojen seurannan tukena. Tämän vuoksi tutkimus on kuvantamismenetelmänä tärkeä. Hammaskuvantaminen on nopea tutkimus ja hyödyllinen potilaan hoitopolun kannalta. Hammaslääkärit käyttävät hampaiston radiologisia tutkimuksia suhteellisesti enemmän lapsien ja nuorten aikuisten hoidossa verrattuna muihin kuvantamismodaliteetteihin, joten säteilysuojelu on ensiarvoisen tärkeää.
Opinnäytetyöstämme syntyi kahden videon kokonaisuus potilaan asettelusta hampaiston ja leuan panoraama- (OPTG) ja kartiokeilatomografiakuvaukseen (KKTT) röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoille. Toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä realistiset ja hyödylliset videot, joita röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijat voisivat hyödyntää perehtyessään hampaiston kuvantamiseen. Videot kuvattiin kahtena päivänä, OPTG-video kuvattiin Oulun yliopistollisen sairaalan B-kuvantamisen yksikön hammasröntgenissä ja KKTT-video Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun Mittlab-tilassa (Lääketieteellisen kuvantamisen opetus ja testilaboratorio). Video-oppaissa käydään läpi röntgenhoitajan tai koulutetun suuhygienistin rooli tutkimuksien aikana. Videoissa esittelemme tilanteet ennakkovalmisteluista tutkimuksen suorittamiseen ja loppuun saakka. OPTG-videossa keskitytään OPTG-laitteeseen, sen ominaisuuksiin ja siihen, miten potilas ohjataan ja asetellaan oikein tutkimusta varten. KKTT-videossa keskitytään puolestaan KKTT-laitteeseen, sen ominaisuuksiin ja myös siihen, miten potilas ohjataan ja asetellaan oikein leuan ja hampaiston tutkimusta varten. Videot tulevat olemaan Oamkin käytettävissä. Hyvä perehtyminen madaltaa röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoiden kynnystä suorittaa tutkimuksia, nopeuttaa tutkimuksen suorittamista sekä parantaa tutkimuksien laatua.
Arvioimme videoiden laatua Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoille. Kyselyyn vastanneet kokivat videoiden olevan selkeitä ja laadukkaita. Yhtenä jatkokehitysehdotuksenamme on, että myös muistakin hammaskuvantamismuodoista eli intraoraali- ja kefalometriatutkimuksista tehtäisiin samankaltaiset asetteluoppaat. Tällöin hammaskuvantamisesta olisi kattava itseopiskelumateriaalikokonaisuus opiskelijoiden käyttöön.
Opinnäytetyöstämme syntyi kahden videon kokonaisuus potilaan asettelusta hampaiston ja leuan panoraama- (OPTG) ja kartiokeilatomografiakuvaukseen (KKTT) röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoille. Toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä realistiset ja hyödylliset videot, joita röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijat voisivat hyödyntää perehtyessään hampaiston kuvantamiseen. Videot kuvattiin kahtena päivänä, OPTG-video kuvattiin Oulun yliopistollisen sairaalan B-kuvantamisen yksikön hammasröntgenissä ja KKTT-video Oulun yliopiston ja ammattikorkeakoulun Mittlab-tilassa (Lääketieteellisen kuvantamisen opetus ja testilaboratorio). Video-oppaissa käydään läpi röntgenhoitajan tai koulutetun suuhygienistin rooli tutkimuksien aikana. Videoissa esittelemme tilanteet ennakkovalmisteluista tutkimuksen suorittamiseen ja loppuun saakka. OPTG-videossa keskitytään OPTG-laitteeseen, sen ominaisuuksiin ja siihen, miten potilas ohjataan ja asetellaan oikein tutkimusta varten. KKTT-videossa keskitytään puolestaan KKTT-laitteeseen, sen ominaisuuksiin ja myös siihen, miten potilas ohjataan ja asetellaan oikein leuan ja hampaiston tutkimusta varten. Videot tulevat olemaan Oamkin käytettävissä. Hyvä perehtyminen madaltaa röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoiden kynnystä suorittaa tutkimuksia, nopeuttaa tutkimuksen suorittamista sekä parantaa tutkimuksien laatua.
Arvioimme videoiden laatua Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin sähköpostitse Oulun ammattikorkeakoulun röntgenhoitaja- ja suuhygienistiopiskelijoille. Kyselyyn vastanneet kokivat videoiden olevan selkeitä ja laadukkaita. Yhtenä jatkokehitysehdotuksenamme on, että myös muistakin hammaskuvantamismuodoista eli intraoraali- ja kefalometriatutkimuksista tehtäisiin samankaltaiset asetteluoppaat. Tällöin hammaskuvantamisesta olisi kattava itseopiskelumateriaalikokonaisuus opiskelijoiden käyttöön.