Markkinoiden tuottaminen Seurasaaren ulkomuseossa
Turunen, Miro (2024)
Turunen, Miro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129235
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Seurasaaren ulkomuseon markkinatapahtuman tuottamista yhteistyössä Museoviraston kanssa. Museovirasto on Suomen kansallinen kulttuuriperintöä vaaliva viranomainen, joka vastaa muun muassa historiallisten kohteiden suojelusta, kulttuuriympäristön vaalimisesta sekä museotoiminnan edistämisestä. Seurasaaren ulkomuseo on yksi Museoviraston merkittävimmistä kohteista, joka esittelee perinteistä suomalaista elämäntapaa autenttisessa ympäristössä. Työ toteutettiin Museoviraston Yleisötyö ja tapahtumat -tiimin toiveesta ja se vastaa tarpeeseen kehittää ja dokumentoida tapahtumatuotannon prosesseja Seurasaaren ulkomuseossa.
Työn tavoitteena oli luoda käytännönläheinen ohjeistus onnistuneiden markkinoiden järjestämiseksi, parantaa lukijan ymmärrystä tapahtumatuotannon eri vaiheista sekä edistää Seurasaaren ulkomuseon tapahtumatuotannossa hyviksi koettuja käytäntöjä. Kohderyhmänä ovat Seurasaaren ulkomuseon tapahtumatuotannosta vastaavat henkilöt sekä muut vastaavia markkinatapahtumia järjestävät tuottajat.
Työn sisältö keskittyy tapahtuma-alaan ja tapahtuman tuotantoprosessin keskeisiin vaiheisiin. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä Haaga-Helian projektikurssien ja Museoviraston sisäisiä materiaaleja. Markkinoiden tuottamisessa ja muistilistan kehittämisessä hyödynnettiin Microsoftin järjestelmiä, SWOT-analyysimallia ja palautekyselyä.
Opinnäytetyön keskeisinä tuotoksina ovat heinäkuussa 2024 toteutetut Seurasaaren markkinat sekä muistilista, jossa esitellään konkreettisia toimintamalleja ja ohjeita markkinoiden suunnitteluun ja toteutukseen. Muistilistan ensisijaisena tarkoituksena on tarjota toimeksiantajalle sekä muille tapahtumatuottajille työkaluja, joiden avulla he voivat kehittää omia käytäntöjään ja parantaa tapahtumien laatua pitkällä aikavälillä.
Pohdintaosiossa käydään läpi, kuinka markkinaprojekti sekä muistilista onnistuivat ja miten hyvin asetetut tavoitteet saavutettiin.
Työn tavoitteena oli luoda käytännönläheinen ohjeistus onnistuneiden markkinoiden järjestämiseksi, parantaa lukijan ymmärrystä tapahtumatuotannon eri vaiheista sekä edistää Seurasaaren ulkomuseon tapahtumatuotannossa hyviksi koettuja käytäntöjä. Kohderyhmänä ovat Seurasaaren ulkomuseon tapahtumatuotannosta vastaavat henkilöt sekä muut vastaavia markkinatapahtumia järjestävät tuottajat.
Työn sisältö keskittyy tapahtuma-alaan ja tapahtuman tuotantoprosessin keskeisiin vaiheisiin. Lähteinä on käytetty alan kirjallisuutta, verkkojulkaisuja sekä Haaga-Helian projektikurssien ja Museoviraston sisäisiä materiaaleja. Markkinoiden tuottamisessa ja muistilistan kehittämisessä hyödynnettiin Microsoftin järjestelmiä, SWOT-analyysimallia ja palautekyselyä.
Opinnäytetyön keskeisinä tuotoksina ovat heinäkuussa 2024 toteutetut Seurasaaren markkinat sekä muistilista, jossa esitellään konkreettisia toimintamalleja ja ohjeita markkinoiden suunnitteluun ja toteutukseen. Muistilistan ensisijaisena tarkoituksena on tarjota toimeksiantajalle sekä muille tapahtumatuottajille työkaluja, joiden avulla he voivat kehittää omia käytäntöjään ja parantaa tapahtumien laatua pitkällä aikavälillä.
Pohdintaosiossa käydään läpi, kuinka markkinaprojekti sekä muistilista onnistuivat ja miten hyvin asetetut tavoitteet saavutettiin.