Onnistunut hakijakokemus viestinnän näkökulmasta
Forss, Noora (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112129252
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erään rekrytointiyrityksen yleinen hakijatyytyväisyyden taso sekä löytää kehityskohteita, joita voitaisiin parantaa hakijatyytyväisyyden kannalta rekrytointiprosessissa. Tarkoituksena oli selvittää hakijatyytyväisyys viestinnän näkökulmasta ja se, kuinka laadukasta ehdokasviestintää case-yritys pystyi tuottamaan.
Opinnäytetyön viitekehys koostui rekrytointiprosessista ja hakijakokemuksesta. Hakijakokemusta käsiteltiin viestinnän kautta sekä rekrytointiprosessia suorahakuyrityksen näkökulmasta. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin suorahakua, työnantajamielikuvaa, sekä ehdokkaiden valintaa ja sitouttamista. Viitekehyksessä tarkasteltiin hakijatyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja viestinnän tärkeyttä osana rekrytointiprosessia. Aineistona käytettiin rekrytointiin liittyvää kirjallisuutta ja asiantuntijalähteitä.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli case-yrityksen rekrytointiprosessissa viimeisen 6 kuukauden aikana olleet työnhakijat. Case-yrityksen hakijatyytyväisyyttä tutkittiin teettämällä hakijatyytyväisyyskysely. Kyselyyn vastanneet olivat edenneet eri vaiheisiin rekrytointiprosessissa ja pieni osa heistä oli tullut valituksi rekrytointiprosessin aikana hakemaansa positioon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusta, joka sisälsi sekä kvalitatiivisia eli laadullisia että kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimustuloksia analysoitiin ja niistä tehtiin päätelmiä. Hakijatyytyväisyyskyselyn vastauksista pystyi näkemään, että case-yrityksen hakijatyytyväisyys oli korkeatasoista. Vastaajat antoivat lähes jokaiseen kysymykseen parhaan tai lähes parhaan mahdollisen vastauksen muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Kyselyn avoimiin kysymyksiin annettiin palautetta, mikä antoi mahdollisuuden pohtia kehityskohteita rekrytointiprosessin ja viestinnän näkökulmasta.
Opinnäytetyön viitekehys koostui rekrytointiprosessista ja hakijakokemuksesta. Hakijakokemusta käsiteltiin viestinnän kautta sekä rekrytointiprosessia suorahakuyrityksen näkökulmasta. Lisäksi viitekehyksessä käsiteltiin suorahakua, työnantajamielikuvaa, sekä ehdokkaiden valintaa ja sitouttamista. Viitekehyksessä tarkasteltiin hakijatyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä ja viestinnän tärkeyttä osana rekrytointiprosessia. Aineistona käytettiin rekrytointiin liittyvää kirjallisuutta ja asiantuntijalähteitä.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli case-yrityksen rekrytointiprosessissa viimeisen 6 kuukauden aikana olleet työnhakijat. Case-yrityksen hakijatyytyväisyyttä tutkittiin teettämällä hakijatyytyväisyyskysely. Kyselyyn vastanneet olivat edenneet eri vaiheisiin rekrytointiprosessissa ja pieni osa heistä oli tullut valituksi rekrytointiprosessin aikana hakemaansa positioon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin monimenetelmällistä tutkimusta, joka sisälsi sekä kvalitatiivisia eli laadullisia että kvantitatiivisia eli määrällisiä kysymyksiä. Tutkimustuloksia analysoitiin ja niistä tehtiin päätelmiä. Hakijatyytyväisyyskyselyn vastauksista pystyi näkemään, että case-yrityksen hakijatyytyväisyys oli korkeatasoista. Vastaajat antoivat lähes jokaiseen kysymykseen parhaan tai lähes parhaan mahdollisen vastauksen muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Kyselyn avoimiin kysymyksiin annettiin palautetta, mikä antoi mahdollisuuden pohtia kehityskohteita rekrytointiprosessin ja viestinnän näkökulmasta.
